Natron spustí masovou výrobu revolučních sodík-iontových baterií  
Natron Energy a Clarios v příštím roce zahájí produkci komerčních sodík-iontových baterií v továrně, kde se doposud vyráběly Li-Ion baterie. Sodík-iontové baterie jsou vhodné pro průmyslové aplikace, kde tolik nezáleží na objemu a hmotnosti. Nabízejí superrychlé nabíjení, monstrózní životnost a vysokou bezpečnost.
Sodíková baterie pro datacentra. Kredit: Natron Energy.
Sodíková baterie pro datacentra. Kredit: Natron Energy.

Tohle v Číně neuslyší rádi. Kalifornská společnost Natron Energy ve spolupráci se společnosti Clarios spustí příští rok v Michiganu masovou výrobu svých sodík-iontových baterií. Tyhle baterie mají enormní životnost, slušnou hustotu uložené energie, jsou velmi bezpečné, a také se hodně rychle nabíjejí. A samozřejmě, není v nich ani ždibec lithia.

 

Dnešní nabíjitelné baterie v naprosté většině případů stále spoléhají na lithium. To je ale bohužel dost problematická surovina. Podle odhadů spotřeby lithia v dohledné budoucnosti na tuto poptávku známá ložiska lithia nestačí. Ještě horší ovšem je, že velkou většinu globálního dodavatelského řetězce lithia vlastní Čína. Jen blázen by si myslel, že to Čína nevyužije, kdykoliv se jí to bude hodit.

 

Továrna Clarios Meadowbrook. Kredit: Natron Energy.
Továrna Clarios Meadowbrook. Kredit: Natron Energy.

Proto je velmi důležité shánět fungující alternativy lithiových baterií. V posledních letech se mimo jiné objevují právě sodík-iontové baterie. Dělají na tom ostatně i v Číně, kde společnost CATL loni představila komerční sodík-iontovou baterii pro elektrická vozidla, s hustotou uložené energie 160 Wh/kg. To je o něco více než polovina ve srovnání s komerčními lithium-iontovými bateriemi pro podobné účely.

 

Natron použil jinou technologii, založenou na jiné chemii. Jejím klíčovým prvkem je slavný modrý pigment pruská (nebo též pařížská) modř (hexakyanoželeznatan železitý). Podle Natronu je jejich baterie výsledkem kompromisů a inovací. Jejími hlavními přednostmi jsou superrychlé nabíjení – z 0 na 99 procent za 8 minut, monstrózní životnost přes 50 tisíc cyklů a hustota uložené energie, která je mezi olovněnými a Li-Ion bateriemi. V neposlední řadě jsou velmi termálně stabilní, což podstatně zvyšuje jejich bezpečnost.

 

Logo. Kredit: Natron Energy.
Logo. Kredit: Natron Energy.

Na druhou stranu, hustota uložené energie je stále relativně nízká, jak na váhu, tak i na objem baterie. Natron proto podle všeho necílí na běžná elektrická vozidla, kde na váze i objemu hodně záleží. Jejich sodík-iontová baterie by se měla prosadit jako průmyslová baterie, například jako záloha pro datacentra či lokální rozvodné sítě, pohon průmyslových vozidel, telekomunikační zařízení a podobně.

 

Výroba těchto baterií se rozjede v továrně Clarios Meadowbrook v Michiganu. Dnes tam vyrábějí lithium-iontové baterie, ale podle Natronu je relativně snadné změnit výrobu na sodík-iontové baterie. Využití stávající továrny přitom ušetří množství nákladů. V tuto chvíli to vypadá, že v okamžiku zahájení výroby bude Clarios Meadowbrook největší továrnou na sodík-iontové baterie na světě.

 

Video: Natron High Performance Sodium Battery

 

Literatura

New Atlas 8. 5. 2022.

Datum: 17.05.2022
Tisk článku

Související články:

Nová zahřívací Li-Ion baterie se nabije pro jízdu elektromobilu za 10 minut     Autor: Stanislav Mihulka (05.11.2019)
Průlomová kapalná kovová baterie pracuje v pokojové teplotě     Autor: Stanislav Mihulka (08.07.2020)
Experimentální chlórová baterie pojme mnohem více energie než Li-Ion     Autor: Stanislav Mihulka (30.08.2021)
Unikátní biobaterie založené na DNA přinášejí průlom v elektronice     Autor: Stanislav Mihulka (17.03.2022)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz