Rychle rostoucí supermasivní černá díra "sežere" 1 Zemi za sekundu
Supermasivní černá díra J1144 pohání kvasar, který se pyšní řadou superlativů. Ty ale platí pro zralý vesmír, jehož stáří je z našeho pohledu 9 miliard let a nižší. V takovém vesmíru je tenhle kvasar nejzářivější a jeho černá díra o hmotnosti 2,6 miliard Sluncí je nejvíc nenasytná.
Galaxie s kvasarem. Kredit: NASA, ESA and J. Olmsted (STScI).

Astronomové si vybrali velkou porci štěstí, když vystopovali velmi neobvyklou supermasivní černou díru. Jmenuje je SMSS J114447.77-430859.3, zkráceně J1144 a její „černoděrový motor“ září jako 7 tisíc Mléčných drah. Je to ohromně nenasytný jedlík, který každou sekundu sežere hmotu o váze jedné Země. Vlastně je to nejrychleji rostoucí supermasivní černá díra ve „zralém“, tj. ne úplně mladém vesmíru, jehož stáří je pro nás 9 miliard let a méně.

Christopher Onken. Kredit: ANU.

J1144 je vzdálená asi 7 miliard světelných let a její hmotnost poměrně odpovídá chuti k jídlu. Váží asi jako 2,6 miliardy Sluncí. Svému objevení dlouho vzdorovala kvůli poloze na obloze. Nachází se pouhých 18 stupňů nad galaktickou rovinou. V takových místech se špatně hledá, protože se tam vyskytuje velké množství hvězd Mléčné dráhy.

To, že se J1144 vyskytuje právě tam, je smůla. Jak ale říká astronom Christopher Onken z Australian National University (ANU), který vedl tento výzkum, tahle smůla jim vlastně přinesla štěstí. Jinak by tuhle supermasivní černou díru určitě již dříve objevil někdo jiný.

Christopher Onken. Kredit: ANU.

Supermasivní černá díra J1144 velmi intenzivně září na mnoha vlnových délkách. Je to kvasar, zároveň ale kvasar velmi zvláštní. Podobně zářivé kvasary jsme už sice našli, ale vždy v mnohem mladším vesmíru, tedy blíže v čase k Velkému třesku. Ostatní kvasary podle všeho v průběhu stárnutí vesmíru utlumily svou aktivitu, ale J1144 z nějakého důvodu ne. Je to nejzářivější kvasar, jaký ve zralém vesmíru známe.

Badatelé věří, že kvasar J1144 je opravdu výjimečný. Nic podobného zatím neviděli a nejspíš jen tak neuvidí, jestli vůbec. Kromě výzkumu této fascinující supermasivní černé díry potvrdili existenci 80 dalších doposud neznámých kvasarů a objevili stovky dalších kandidátů na kvasary, ty ale všechny zapadají do obvyklých představ o kvasarech.

Science Alert 15. 6. 2022.

Datum: 16.06.2022