Vnitřní jádro Země vzniklo před 550 miliony let a obnovilo magnetický štít
Experti na paleomagnetismus vzali krystaly živce z hlubinné vyvřeliny anortozitu a vyčetli z nich, že se vnitřní jádro naší planety objevilo asi před 550 miliony let, tedy na sklonku ediakary. Jeho vytvoření vedlo k obnovení magnetického štítu Země, který z nějakého důvodu o 15 milionů let předtím zeslábl na pouhých 10 procent.
Evoluce vnitřního jádra Země. Kredit: University of Rochester illustration / Michael Osadciw.

Základní pravidlo příručky pro přežití na planetě praví: „Co nejlépe poznej magnetické pole svého světa.“ Není to ale vůbec jednoduché. Magnetické pole Země vznikalo před miliardami let a vytvářejí ho mechanismy, které jsou pohřbené tisíce kilometrů pod povrchem. Přesto máme k dispozici důmyslné metody, které nám mohou osvětlit historii našeho životně důležitého magnetického štítu.

John A. Tarduno. Kredit: University of Rochester.
John A. Tarduno.
Kredit: University of Rochester.

Takovou metodou je analýza paleomagnetismu v dávných horninách, ve kterých šťastnou souhrou okolností při jejich vzniku zkameněla informace o tehdejším magnetickém poli Země. John Tarduno z britské University of Rochester a jeho spolupracovníci využili paleomagnetická data k rekonstrukci doposud nejasné historie zemského jádra.

Pro ty, kdo v plné šíři tuší, jak ohromně důležité je pro nás zemské magnetické pole, je to dost hororové čtení. Naše magnetické pole, jak se zdá, si dělá, co chce. Když jede na plný výkon, chrání Zemi před kosmickým zářením a zajišťuje pěkné polární záře. Asi před 565 miliony let, tedy na konci starohor, v období ediakara, se najednou, z neznámých důvodů, magnetické pole Země zeslabilo na zhruba 10 procent předchozí intenzity.

Logo. Kredit: University of Rochester.

O 15 milionů let později (před 550 miliony let), jen pár milionů let před počátkem kambria a celých prvohor, se magnetické pole Země zase obnovilo. Jako by ho někdo zapnul. Možná nebude jen souhrou okolností, že záhy poté došlo ke „kambrické explozi“, čili náhlému objevení řady skupin živočichů ve fosilním záznamu.

Tarduno a spol. jsou přesvědčeni, že obnovení původní intenzity kriticky důležitého magnetického pole Země těsně souviselo s vytvořením pevného vnitřního jádra naší planety, zhruba před zmíněnými 550 miliony let. Badatelé to vyčetli pomocí CO2 laseru a SQUID (superconducting quantum interference device) magnetometru při analýzách krystalů živce v hlubinné vyvřelině anortozitu.

Pokud mají Tarduno a jeho tým pravdu, tak jsme díky vzniku vnitřního jádra a regeneraci magnetického pole na konci ediakary unikli osudu Marsu. Kdyby k těmto událostem nedošlo, tak by Země byla zranitelnější kosmickým zářením a ztratila by spoustu vody. Ze Země by dnes byl mnohem sušší a úplně jiný svět. Můžeme vzít jed na to, že bychom tu nebyli. Výzkum samozřejmě nekončí, protože jako obvykle přinesl více otázek než odpovědí. Proč se vlastně před 550 miliony let objevilo vnitřní jádro Země?

Video: EGU GIFT2018: When did the Earth's magnetic field start?4

University of Rochester 25. 7. 2022.

Nature Communications 13: 4161.

Datum: 28.07.2022