IBM vypustili Orlovce, nejvýkonnější kvantový procesor se 433 qubity
Společnost IBM pokračuje v řadě kvantových dravců a láme rekordy v počtu qubitů. Procesor Osprey porazil dosavadního držitele rekordu, Borealis od Xanadu, dvojnásobným počtem qubitů. Ale i 433 qubitů procesoru Osprey bledne před 1 121 qubity, s nimiž by měl příští rok přijít procesor Condor. IBM jede na kvantové vlně.
Přichází Orlovec. Kredit: IBM.

Tradiční počítače slouží už desítky let. V poslední době se ale stále častěji srovnávány s nově příchozími kvantovými počítači, které využívají triky kvantové mechaniky. Jak už dnes určitě každý ví, běžné počítače pracují s bity, tedy s nulami a jedničkami, zatímco kvantové počítače používají qubity, u nichž je to, řekněme, méně jasné. Qubit může být zároveň nulou a jedničkou a také vším mezi tím.

Logo. Kredit: IBM.

Díky tomu u kvantového počítače masivně narůstá výpočetní síla s každým dalším qubitem. Zvládnou některé typy výpočtů, na které konvenční počítače nestačí, přinejmenším teoreticky. IBM teď vypustili kvantového dravce s rekordním počtem qubitů. Osprey, čili orlovec říční, má 433 qubitů a momentálně nejvíce pokročilým kvantovým procesorem na světě. Natřel si na chleba dosavadního držitele rekordu, kterým byl Borealis od Xanadu, testovaný se 216 qubity a ještě více svého předchůdce u IBM, tedy Eagle se 127 qubity.

Orlovec říční v celé své kráse. Kredit: NASA / Wikimedia Commons.

Osprey má podobnou architekturu jako předchůdce. Čip tvoří jedna vrstva s qubity a několik obslužných vrstev. Díky tomu se do čipu vejde více qubitů a mají nižší chybovost. Nový integrovaný filtrační systém omezuje šum a zlepšuje stabilitu zařízení. Podle IBM by klasický počítač potřeboval více bitů, než je atomů ve známém vesmíru, aby se vyrovnal Orlovci. Systém zahrnuje i další vylepšení, které zvyšují efektivitu systému a snižují náklady.

Příští rok by mělo dojít k opravdovému průlomu. Připravují kvantový procesor Condor, čili Kondor, který bude mít ohromujících 1 121 qubitů. Mělo by dojít i na modulární procesor Heron, tedy Jeřáb, který bude obsahovat více bloků po 133 qubitech. S Kondorem a Heronem to už bude pořádná jízda.

Aby toho nebylo málo, na konci roku 2023 by se měl objevit Quantum System Two, který by se měl stát platformou pro kvantové superpočítače, s více procesory, propojenými komunikačními linkami. A pro rok 2025 IBM plánuje kvantový systém s více než 4 000 qubity.

Video: IBM Quantum System Two