Největší letecký motor světa UltraFan vstupuje do testů  
Rolls-Royce postavili demonstrátor gigantického turbodmychadlového motoru UltraFan. Je výstavní skříní nových materiálů, technologií a výrobních postupů. Brzy zahájí první pozemní testy v novém testovacím zařízení společnosti v britském Derby. Dopravní letouny by s ním měly vzlétnou ve třicátých letech.
Giganticlý letecký motor UltraFan. Kredit: Rolls-Royce.
Giganticlý letecký motor UltraFan. Kredit: Rolls-Royce.

Rolls-Royce stvořili mamuta. Nejde ale o vzkříšení nedávno vyhynulých chobotnatců, ale největší turbodmychadlový, čili dvouproudovový motor, jaký se kdy objevil. Podle nedávného prohlášení dokončili demonstrátor vyvíjeného masivního motoru UltraFan, který by se měl dostat na komerční letouny ve třicátých letech. Brzy propuknou jeho první testy.

 

Montáž UltraFanu. Kredit: Rolls-Royce.
Montáž UltraFanu. Kredit: Rolls-Royce.

Pokud jde o leteckou dopravu, v tuto chvíli to vypadá, že bude ještě dlouho závislá na fosilních palivech. V dohledu zatím není alternativní pohon, který by nabízel výkon, dolet a provozní parametry byť je podobné fosilním tryskáčům. Proto Rolls-Royce pokračuje ve vývoji UltraFanu, i když jde jen o jeden z více konceptů nových motorů Rolls-Royce.

 

UltraFan na cestě do zařízení Testbed 80. Kredit: Rolls-Royce.
UltraFan na cestě do zařízení Testbed 80. Kredit: Rolls-Royce.

Tento gigantický letecký motor s blankytnými lopatkami je první z celé zamýšlené nové rodiny leteckých motorů. S průměrem vstupní části 3,56 m je UltraFan o téměř 5 procent větší než nynější rekordman General Electric GE9X, největší motor na dopravních letadlech.

 

Pro výrobu UltraFanu v Rolls-Royce počítají s novým robotizovaným výrobním procesem, založeným na 3D tisku. Díky němu mohou bez problémů vyrábět složité aerodynamické tvary lopatek. Náběžné hrany lopatek jsou stále z titanu, ale zbytek tvoří uhlíkový kompozit. Díky tomu jsou lopatky UltraFanu mnohem lehčí, než například u stávajících motorů Rolls-Royce třídy Trent. Jde o jeden z faktorů, který umožnil konstrukci tak velkých motorů, jako je UltraFan.

 

Pokročilá konstrukce UltraFanu zajistila snížení hlučnost o více než třetinu proti srovnatelným motorům, stejně jako významný pokles spotřeby paliva. Ta je v porovnání s motory řady Trent asi o čtvrtinu nižší. Emise nebezpečných oxidů dusíku poklesly o zhruba 40 procent a emise pevných částic prakticky vymizely. UltraFany by tedy měly mít levnější provoz, zajistí větší dolet a jsou vstřícnější vůči atmosféře.

 

Demonstrátor motoru UltraFan teď čekají testy ve zbrusu novém testovací zařízení Testbed 80 společnosti Rolls-Royce v britském Derby, jehož pořizovací cena byla 108 milionů dolarů. Podle Rolls-Royce jde o největší a „nejchytřejší“ testovací zařízení svého druhu na světě. Bylo navržené speciálně kvůli programu motorů UltraFan.

 

Video: Rolls-Royce UltraFan Engine Complete and Ready to Test

 

Video: Rolls-Royce | UltraFan Test Programmes

 

Literatura

New Atlas 22. 12. 2022.

Datum: 25.12.2022
Tisk článku

Související články:

Nová éra: Rolls-Royce v UK postaví a spustí až 15 jaderných minireaktorů     Autor: Stanislav Mihulka (29.01.2020)
Airbus vyvíjí supravodivý letecký pohon, který bude chlazený palivem     Autor: Stanislav Mihulka (22.04.2021)
Rolls-Royce poprvé zažehli letecký turbovrtulový motor na vodík     Autor: Stanislav Mihulka (01.12.2022)



Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz