Vyhynutí parních lokomotiv popírá evoluční předsudky
Parní lokomotivy dominovaly ekosystému dopravy do poloviny 20. století. Jejich vymírání je skvělým modelem pro biology, protože fosilní záznam lokomotiv není vůbec děravý. Je fascinující vidět, jak ryze technologické záležitosti, které považujeme za výplod našich myslí, ve skutečnosti hrají podle biologických not.
Union Pacific 4014 "Big Boy" je patagotitanem evoluční linie parních lokomotiv. Kredit: Fan Railer / Wikimedia Commons.

Už je to dlouho, co parní lokomotivy odešly ze scény. Kolem poloviny 20. století jich jezdilo po světě téměř čtvrt milionu a obstaraly naprostou většinu přepravy na železnici. Pak ale přišel jejich pád. V České republice se přestaly vyrábět v roce 1958 a v roce 1980 byla vyřazena poslední parní lokomotiva z pravidelného provozu ČSD. Kromě nostalgických a turistických jízd dnes jezdí ve větším počtu už jenom v Číně a v Severní Koreji.

Bruce Lieberman. Kredit: University of Kansas.

Pro Luka Strotze a Bruce Liebermana z americké University of Kansas jsou ale parní lokomotivy víc než jenom vášeň technologických nostalgiků. Jejich vyhynutí, čili nahrazení dieselovými a elektrickými lokomotivami, představuje unikátní model vymírání druhů v živé přírodě. Zásadní výhoda tohoto modelu tkví v tom, že vymírání parních lokomotiv máme perfektně zdokumentované. V podstatě šroubek po šroubku. Na rozdíl od trilobitů nebo ichtyosaurů. Jak každý dobře ví, fosilní záznam je jako řešeto.

Strotz s Liebermanem použili vyhynutí parních lokomotiv k ověření životaschopnosti známého konceptu konkurenčního vyloučení (competitive exclusion). Mnozí jsou přesvědčeni, že konkurence (neboli kompetice) mezi druhy představuje takřka mystickou hybnou sílu v ekologii i evoluci. Jak upozorňuje Lieberman, panuje dojem, že právě konkurence je jako evoluční žnec, který zodpovídá za většinu vymírání v historii.

Zároveň přiznává, že fosilní záznam je obvykle příliš děravý na to, než aby se v něm dala sehnat data, která by mohla ověřit představy o konkurenčním vyloučení. Podle Liebermana ve fosiliích v podstatě nelze najít doklady pro to, že by mezidruhová konkurence hrála podstatnou roli ve vymírání.

Bruce Lieberman. Kredit: University of Kansas.

Badatelé ovšem měli geniální nápad s parními lokomotivami. Vlastně jim připomínají velké druhohorní dinosaury. Jsou ohromné, uřvané a vymřely. Co je ještě lepší, jejich fosilní záznam není roztroušený ve vrstvách, ale nachází se, například, v databázi parních lokomotiv Locobase, jejímž kurátorem je jistý Steve Llanso, a která je přístupná prostřednictvím webu steamlocomotive.com. Historie konkurentů parních lokomotiv, tedy elektrifikace tratí a automobilové dopravy, je taktéž detailně známá.

Strotz a Lieberman rekonstruovali dechberoucí vymírání parních lokomotiv. Zjistili, že po objevení prvního významného konkurenta v ekosystému dopravy přišla okamžitá „evoluční“ odpověď parních lokomotiv. S přibývajícími konkurenty se „životní prostor“ parních lokomotiv postupně zmenšoval, až nakonec vyhynuly.

Nicméně, badatelé dospěli k závěru, že vymírání může být těsně spojené s mezidruhovou konkurencí jedině ve specifickém případě – když se druhy, které si konkurují, prakticky absolutně překrývají v nárocích na prostředí i zdroje, a když se konkurenčně slabší druh nedokáže z konkurenčního zápasu „odpoutat“ a změnit vztah k prostředí.

Z historie vymírání parních lokomotiv vyplývá, že když neměly konkurenci, jejich evoluce v podstatě přešlapovala na místě. Jakmile se ale objevily konkurenční technologie, parní lokomotivy se hned začaly adaptovat. Jako by přeřadily evoluční rychlost. Strotz s Liebermanem z toho vyvozují, že když se druhy adaptují na nové role a prostředí, tak to dělají spíše ze zoufalství a nikoliv „dobrovolně.“ Zásadní role adaptací je podle nich spíše předsudek. Na této pozoruhodné studii je pěkně patrné, jak blízko má ve skutečnosti technologická civilizace ke světu přírody.

Video: Union Pacific Big Boy #4014 Steam Train Accelerating and Sanding Flues

University of Kansas 28. 3. 2023.

Royal Society Open Science online 22. 2. 2023.

Poznámka: Podle nás není na škodu se občas podívat, jakým směrem se ubírá výzkum i na vážených US univerzitách...