Nejnovější pátrání po technosignaturách vesmírných civilizací selhalo. Opět
Astronomové rafinovaně využili data projektu Breakthrough Listen, která pokrývají nejen cílové hvězdy projektu v Mléčné dráze, ale i galaxie v pozadí. Tímto způsobem vlastně proskenovali stovky bilionů hvězdných systémů a pátrali v nich po tak pokročilých civilizacích, že by se mohly prozradit intenzivním rádiovým signálem z okolních galaxií. Doposud nejrozsáhlejší pátrání ve stylu SETI dopadlo úplně stejně, jako všechny předchozí.
Stephanův kvintet v souhvězdí Pegase. Kredit: NASA, ESA, CSA, and STScI.

Je to už přes 60 let, co Frank Drake, autor legendární Drakeovy rovnice, a další odborníci zahájili pátrání po mimozemských civilizacích v rámci aktivit SETI. Tehdy to byl projekt Ozma, který využíval služeb amerického radioteleskopu Greenbank při pátrání po rádiových signálech z oblasti hvězd, tehdy považovaných za slibné – Tau Ceti a Epsilon Eridani. Od té doby jsme byli svědky celé řady podobných pátrání. Jejich výsledek byl vždy stejný. Nenašlo se vůbec nic.

Yuri Uno. Kredit: Y. Uno.

Příčin tohoto Fermiho paradoxu, který se nám směje do očí, může být celá řada. Mezinárodní výzkumný tým, který vedla Yuri Uno z tchajwanské National Chung Hsing University (NCHU), se očividně přidržel jednoho z méně pesimistických vysvětlení dosavadních neúspěchů při hledání mimozemských civilizací, které je založené na tom, že možná hledáme na špatném místě. Namísto toho, aby hledali technosignatury pokročilých civilizací v Mléčné dráze, obrátili pozornost k okolním galaxiím.

Badatelé se přitom soustředili na pátrání po opravdu hodně pokročilých civilizacích, které odpovídají civilizacím typu II a III podle Kardašovovy škály, tedy „hvězdným“ a „galaktickým“ civilizacím, podstatně rozvinutějším než je naše. Jak trefně uvedla Uno, většina pátrání v režii SETI bývá omezená na vybrané hvězdy v Mléčné dráze, u nichž pátrá po rádiových signálech. V takovém případě ale musíme předpokládat, že hledáme civilizaci hodně podobnou naší, která zrovna v této době s oblibou používá rádiové signály.

Logo. Kredit: National Chung Hsing University

Uno a její kolegové pátrali za hranicemi naší Galaxie a hledali tím pádem civilizace, které by byly natolik pokročilé, že bychom měli detekovat jejich technologické projevy. Kardašov ve své původní studii odhadl, že civilizace typu II budou schopné vysílat data v intenzitě 30 tisíc bitů za sekundu v okruhu 1 milionu světelných let, zatímco civilizace typu III by měly zvládnout 30 miliard bitů za sekundu v okruhu 10 miliard světelných let.

V rámci výzkumu využili data projektu Breakthrough Listen, od počátku jejich sběru v roce 2016. Jde o to, že zorná pole radioteleskopů jsou typicky mnohem větší, než kolik zaberou cílové hvězdy. Díky tomu radioteleskopy vlastně pozorují i vesmír v pozadí a přinejmenším teoreticky by mohly detekovat signály, co by přilétaly z jiných galaxií. Vědci propočítali, že tímto způsobem vlastně pátrali po pokročilých civilizacích u stovek bilionů hvězdných systémů, které se určitě nacházejí v dotyčných galaxiích.

Vyjádřeno čísly šlo o zatím daleko největší průzkum SETI, i když pokryl jen zlomek oblohy (0,05 procent) a malou část rádiových frekvencí (0,5 procent), přičemž sledování trvalo 5 minut. Výsledek byl ovšem stejný, jako ve všech předchozích případech. Nenašli nic.

Dospěli k závěru, že statisticky vzato se ve vesmíru vyskytuje (tedy spíše nevyskytuje) méně než 1 technologicky velmi rozvinutá civilizace na stovky bilionů hvězdných systémů s hvězdou podobnou Slunci. Jak konstatuje Uno, jejich výzkum obnažil extrémní vzácnost pokročilých civilizací, pokud vůbec nějaké takové ve vesmíru existují. A pokud ze sebe bezstarostně dělají ohromně nápadný radiomaják, aby je každý našel.

Video: Jak vypadají mimozemské civilizace? Kardashevova stupnice

Science Alert 18. 4. 2023.

Monthly Notices for the Royal Astronomical Society online 3. 4. 2023.

Datum: 23.04.2023