Odposlouchávání v lese: Houby si povídají po dešti
Japonští badatelé připevnili elektrody lakovkám dvoubarvým v lesním podrostu a sledovali, jak si posílají elektrické signály mykorhizními sítěmi. Když zaprší, tak signály mezi plodnicemi sviští jako divé. Kdo by tušil, že se možná budeme zabývat chováním a komunikací hub?
Odposlouchávání hub. Kredit: Yu Fukasawa.

Ektomykorhizní houby hrají významnou roli v lesních ekosystémech. V půdě vytvářejí ohromné sítě, jimiž proudí živiny, které se dostávají ke kořenům lesních stromů. V poslední době se objevují zprávy, že houby neposílají jen živiny. Vědci zkoumají možnost, že se v houbových myceliích přenášejí i elektrické signály, jejichž účel není úplně jasný.

Yu Fukasawa. Kredit: University of Cardiff.

Odborníci se domnívají, že houby mohou generovat elektrické signály jako odpovědi na vnější podněty a následně je používají ke komunikaci s ostatními. Může jít o koordinaci růstu a dalších projevů hub. Podle některých názorů tyto signály mohou napomáhat přenosu živin v sítích mycelií. Až doposud ale byly doklady takových signálů jen povrchní a obvykle omezené na laboratorní podmínky.

Přenos signálů mezi houbami. Kredit: Yu Fukasawa.

Tým japonských badatelů Tohoku University přímo v lesním podrostu „odposlouchával“ pomocí elektrod několik vybraných ektomykorhizních hub lakovek dvoubarvých (Laccaria bicolor). Tyhle lakovky se mimochodem občas vyskytují i u nás, na chudých a kyselých půdách, obvykle pod smrky. Jsou jedlé, i když se doporučuje sbírat jen klobouky.

Jak popisuje vedoucí výzkumu Yu Fukasawa, když delší dobu neprší, elektrická aktivita hub jen nízká. Po dešti se se ale probere k životu a elektrický potenciál v houbách začne kolísat. Některé výkyvy přitom přesahují 100 mV. Detailní analýzy odhalily, že po dešti probíhá mezi houbami přenos elektrických signálů. Tento přenos byl obzvláště silný mezi houbami, které rostly blízko sebe, a byl směrovaný.

Vědci si zatím nejsou jistí, co to vlastně znamená. Zdá se, že houby si opravdu svým způsobem „povídají,“ tedy komunikují elektrickými signály. Nemusí to být nic velkolepého. Nicméně, jak říká Fukusawa, bude velmi zajímavé tyto pozoruhodné projevy hub dál zkoumat, nejlépe v jejich reálném prostředí.

Tohoku University 28. 4. 2023.

Fungal Ecology online