Hejno nanorobotických skalpelů rozseká buňky mozkového nádoru
Nová léčba vražedného glioblastomu zahrnuje uhlíkové nanotrubičky naplněné nanočásticemi oxidu železa, speciální protilátku a vnější magnetické pole. Tyto ingredience vytvoří nanorobotické skalpely, které proniknou do buněk glioblastomu a rozsekají je zevnitř. První výsledky na myších jsou slibné.
Nanotechnologická chirurgie v mozku. Kredit: The Hospital for Sick Children (SickKids) / Midjourney.

Pokud jde o glioblastom, vražedný a bohužel také nejčastější nádor mozku, jsou možnosti léčby jen omezené. Už jenom proto, že se takový nádor ukrývá za jinak velmi prospěšnou hematoencefalickou bariérou v mozku. Glioblastomy rychle rostou, pronikají do dalších tkání mozku, snadno si vyvíjejí rezistenci vůči chemoterapii a ozařování. Po chirurgickém zákroku se často vracejí.

Xian Wang. Kredit: Queen’s University.

Kanadští odborníci nabízejí novou metodu, která by časem mohla zlepšit šance pacientů s tímto osudovým nádorem. Jejich léčba je založená na tom, že přinutí buňky nádoru pohltit uhlíkové nanotrubičky, které fungují jako nanorobotické skalpely. Působením magnetického pole se nanotrubičky roztočí a rozsekají nádorovou buňku zevnitř. První pokusy na myších ukázaly, že nanotrubičky dovedou zmenšit nádor mozku a prodloužit myším život.

Logo. Kredit: The Hospital for Sick Children (SickKids).

Xian Wang z prestižní kanadské fakultní nemocnice The Hospital for Sick Children v Torontu, známé jako „SickKids,“ a jeho spolupracovníci navázali na předchozí výzkum a vytvořili magnetické nanotrubičky tím, že uhlíkové nanotrubičky naplnili nanočásticemi oxidu železa. Poté nanotrubičky potáhli molekulami protilátky, která zajistí navázání nanotrubičky na povrchový protein buňky glioblastomu, což vede k pohlcení nanotrubičky dotyčnou buňkou.

Po zapnutí vnějšího magnetického pole s vhodnými vlastnostmi se nanotrubičky uvnitř buněk nádoru změní na tisíce maličkých rotujících skalpelů, které rozsekají vnitřek buněk na maděru. Experimenty ukázaly, že to odnesou především mitochondrie, což nádorovou buňku vážně zasáhne.

Výsledkem bylo, že u pokusných myší s glioblastomem došlo podstatnému zmenšení velikosti nádorů. Tyto myši rovněž přežívaly déle, v průměru téměř o jednu čtvrtinu. Léčbu s nanorobotickými skalpely bude ještě nutné vyladit pro lidské pacienty. Situace s tímto nádorem je ale stále tak tížívá, že každá podobná léčba je velice vítaná.

Prozatím to funguje u glioblastomu. Badatelé jsou přesvědčeni, že jejich nanorobotické skalpely bude možné nastavit i na další typy nádorů. V takovém případě by bylo nutné změnit povrchovou protilátku a nasměrovat nanorobotické skalpely na jiné místo v těle, kde se nachází příslušný nádor.

Video: Mechanical Nanosurgery explained

New Atlas 27. 4. 2023.

Science Advances online 29. 3. 2023.

Datum: 02.05.2023