Na nádory s paprikou
Nejeden „starý paprika“ má problémy s prostatou. Aby se nestal obětí nádoru prostaty, měl by si dávat papričky a to ty nejpálivější.

Kapsaicin – alkaloid dodávající pálivou chuť paprikám

Březnové číslo časopisu Cancer Research přináší studii amerického týmu vedeného Samuelem Oschinem z Comprehensive Cancer Institute při losangeleském Cedars-Sinai Medical Center, kteří prokázali léčebný efekt kapsaicinu na rakovinné buňky z nádoru prostaty.Účinek byl patrný jak u lidských nádorových buněk pěstovaných v laboratorních podmínkách, tak i u myší, kterým byl lidský nádor prostaty transplantován do těla. U myší byl kapsaicin schopen zabít 80% nádorových buněk.

Výzkum Oschinova týmu prokázal, že nádorové buňky mají zablokován jeden z mechanismů, které spouštějí programovanou buněčnou smrt. Kapsaicin tuto signální dráhu opět uvolňuje. Kromě toho ovlivňuje kapsaicin množení nádorových buěk prostaty na úrovni androgenových receptorů – bílkovinných molekul, na které se vážou samčí pohlavní hormony. Jako ostatní steroidní receptory, působí i androgenové receptory po navázání samčího pohlavního hormonu jako tzv. transkripční faktory. To znamená, že v jádru buněk  spouštějí aktivitu dalších genů, mezi nimi i genů zodpovědných za nekontrolované množení buněk. Kapsaicin je schopen u nádorů prostaty  překonat stimulační efekt testosteronu tím, že sníží produkci androgenových receptorů v nádorových buňkách. Vlastní funkci androgenových receptorů ale nemění.

Kapsaicin je rostlinný alkaloid a je zodpovědný za pálivou chuť papriky, protože se váže na receptory buněk sliznice jazyka a tato vazba vyvolá stejné procesy, jaké způsobí vystavení sliznice jazyka vysokým teplotám. Kapsaicin tedy „nepálí“ náhodu a papriky si jej vyvinuly jako účinnou obranu proti býložravcům. Propočty členů Oschinova týmu naznačují, že by se léčebný efekt kapsaicinu mohl projevit při dávkách 400 miligramů třikrát týdně. To je množství odpovídající asi třem až osmi paprikám habanera. Tento druh papriky pochází z poloostrova Yucatan a patří k nejpálivějším na světě.

Papričky habanero – nejpálivější papriky světa. Česky by se jejich název zřejmě překládal jako „kušna v plamenech“.

Pálivost paprik se měří od roku 1912 tzv. Scovilleovou stupnicí, na níž  mají nepálivé papriky „nula“ Scovilleových pálivých jednotek. Maďarské feferonky jsou hodnoceny 4000 jednotkami. Ještě desetkrát silnější jsou papriky tabasco. Cayenské papriky mají zhruba 100 000 jednotek a již zmíněné papriky habanero asi 300 000 jednotek.

Buňky prostaty se při zvrhnutí v nádor neodkážou samy zabít programovanou buněčnou smrtí. Kapsaicin jim tuto zapomenutou dovednost opět připomene.

Za nejpálivější papriku světa je považována tzv. Red Savina habanero s 577 tisíci Scovilleovými pálivými jednotkami. Čistý kapsaicin má 16 milionů Scovilleových jednotek. Pálivá chuť paprik je vyvolána společným účinkem šesti chemicky příbuzných látek ze skupiny kapsaicinoidů, z nichž nejsilnější účinky má kromě samotného kapsaicinu jeho derivát dihydrokapsaicin.
Kapsaicin se od roku 1930 vyrábí i synteticky. Práce s ním podléhá přísným bezpečnostním opatřením. Kapsaicin vyvolává krajně nepříjemné pocity všude, kam pronikne a je schopen způsobit popálení.

„Nezabije vás, ale přísahám, že umřít byste v té chvíli chtěli,“ tvrdí americký farmakolog Lloyd Matheson z University of Iowa, který jednou omylem kapsaicin vdechl. Další odborníci tvrdí, že pouhý miligram kapsaicinu na holé kůži pálí jako do ruda rozžhavené železo.
V čisté formě může být kapsaicin i toxický. Při podání do žíly je smrtelná dávka 0,56 miligramu na 1 kg živé hmotnosti. Po spolknutí je smrtelná dávka 190 miligramů na 1 kg živé hmotnosti. Kapsaicin vyvolává ochrnutí dýchacího traktu. Životu nebezpečné dávky lze sníst  jen ve formě čistého kapsaicinu nebo jeho koncentrátů. Naše tělo má dostatek obranných mechanismů, aby nám zabránilo spořádat nebezpečné množství potravin obsahujících kapsaicin. Kromě děsivého pálení se můžou dostavit dechové potíže, nevolnost, zvracení. Ty už nás přivedou k rozumu a nedovolí nám sebevraždu kapsaicinem dokonat.

Pramen: Cancer Research