Superzrcadlo z chobotnice
Podivuhodný materiál objevili biologové v kůži chobotnic.

Chobotnice, sépie a další hlavonožci patří k mistrům kamufláže. Mění barvu kůže tak, že dokonale splynou s okolím. Není divu, že kůže chobotnic a sépií láká vědce k důkladnému výzkumu.

Sépie – mistr ve změně barvy těla.

Američtí vědci v ní narazili na jedinečnou bílkovinu. Je bezbarvá, průsvitná a dokonale odráží světlo. Bez ohledu na vlnovou délku světla (tedy jeho barvu) a úhel, pod jakým na ni světlo dopadne, odrazí prakticky vše a nic si neponechá. Pokud na bílkovinu posvítíme bílým světlem, jeví se jako bílá, pokud použijeme modré světlo, nabudeme dojmu, že je zbarvena modře. Přizpůsobí se i intenzitě světla. V jasném svitu doslova září, v šeru naopak pohasne. Prostě dokonalý chameleón.   Podobné bílkoviny jsou ve zvířecí říši velká vzácnost. V pokožce chobotnice vyplňuje tento jedinečný materiál buňky zvané leukofory.

Tím však není zrcadlová výbava kůže chobotnic zdaleka vyčerpána. K odrážení světla pomáhají hlavonožcům i zvláštní destičky, které v některých místech kryjí leukofory. Výzkum „kožních zrcadel“ není pouhým honem na zajímavé rarity. Jeho výsledky najdou překvapivě praktické využití. Po materiálech dokonale odrážejících světlo je sháňka například v telekomunikacích. Lze je využít pro výrobu světlovodných kabelů. Armáda by zase ráda využila technologie inspirované kůží chobotnic k výrobě dokonalých maskovacích sítí a oděvů.

Video s barevnou proměnou sépií.

Video Clips to Watch