Anýz a bedrník
„Pijme pivo s bobkem, jezme bedrník, nebudeme stonat, nebudeme mřít,“ zpívali naši předkové. A dobře přitom věděli, že bedrník, ale i jiné příbuzné okoličnaté rostliny, mají některé skvělé vlastnosti, využitelné pro zdraví.

Anýzovou silicí voní řecká národní specialita Ouzo, turecká rakije,...

Lidé „naší doby“ postupně poznávají, že moudrosti předků netřeba brát na lehkou váhu. Mnohé recepty, které měly naše babičky zděděné od babiček svých babiček, skutečně fungují, a to nejen ku prospěchu lidského zdraví.

Postgraduální studentka Nurhayat Tabanca a fytopatolog David Wedge z Agricultural Research Service (ARS) objevili, že anýz a další zástupci rostlinného rodu Pimpinella mohou dát víc než jen příjemnou vůni vánočnímu cukroví. Podle nich anýz patří i jinam než do kuchyně a baru.

Lidé sice dříve nevěděli proč tomu tak je, ale účinky mnoha rostlin na lidské zdraví dokázali vypozorovat. Příroda byla učitelkou a oni jejími pozornými žáky. Dnes jsme možná o něco méně pozornými žáky, ale zato máme k dispozici moderní vědu, která nám pomáhá odhalit, proč recepty našich babiček fungují a také jak fungují.

Například anýz a bedrník jsou dva druhy bylin, které botaničtí systematici řadí do stejného rodu (Pimpinella), o jejichž užitečných vlastnostech se ví již dlouhá staletí. A vědci odhalují, čím je to způsobeno. Lidé používají anýz poměrně často, aby přidali špetku příjemného aroma různým potravinářským výrobkům a hlavně svátečnímu domácímu pečivu.

Fenylpropanoidy
Nurhayat Tabanca a David Wedge ve spolupráci s dalšími kolegy z Turecka izolovali v anýzovém éterickém oleji 22 složek a našli vysoký obsah organických sloučenin nazývaných fenylpropanoidy. Fenylpropanoidy jsou obsaženy v různých částech těl rostlin u širokého spektra rostlinných druhů a některé z nich jsou považovány za vysoce prospěšné lidskému zdraví.
Rozšířenost fenylpropanoidů v rostlinném světě nic nemění na skutečnosti, že chemická struktura a biologická aktivita těch anýzových je naprosto jedinečná. Krom toho některé druhy fenylpropanoidů, které výzkumný tým izoloval, byly objeveny pouze v anýzu a objevili dokonce čtyři druhy, které nebyly nikdy před tím zjištěny u žádné jiné rostliny.

Pestrá škála účinků

Pimpinella saxifraga. Původní domovinou anýzu je jižní Evropa a teplejší oblasti Asie. Tato bylina patří do stejné rodiny spolu s kmínem, fenyklem a koprem. Naši předkové z něj vařili čaj, který používali proti plynatosti. Chovatelé dobytka zjistili, že zvířata po něm více dojí a tak i kojící ženy si z něj připravovaly čaj aby měly dostatek mateřského mléka. Semena anýzu se dříve běžně žvýkala pro zlepšení dechu, Dnes jeho silice najdeme v zubních pastách, ústních vodách a žvýkačkách.

Ukázalo se, že fenylpropanoidy jsou účinné  proti houbám Colletotrichum, které jsou příčinou velikých škod na mnoha rostlinách, kde jsou příčinou tzv. antraknózy. Jeden z objevených fenylpropanoidů se ukázal být obzvláště účinným proti antraknóze jahod a některým dalším houbovým chorobám. Zajímavým zjištěním bylo, že při zkoumání účinků fenylpropanoidů se ukázalo lepší insekticidní působení éterického oleje, získaného z tureckého endemitního druhu Pimpinella isaurica, na regulaci napadení rostlin mšicemi, než jednotlivých izolovaných fenylpropanoidů. Pravděpodobně dochází k synergismu s dalšími složkami, a proto mechanismus tohoto jevu by měl být předmětem dalšího výzkumu.

Antraknóza rybízu, známá i jako pakustřebka rybízová, Napadené rostliny jsou oslabovány, bobule na nich špatně vyzrávají a keře či stromky snadněji namrzají. Antraknóza patří k nejzávažnějším houbovým chorobám červených a bílých rybízů.

Fenylpropanoidy, získané z éterických olejů, byly testovány na možné účinky proti různým druhům mikroorganismů. Několik z nich vykazovalo účinnost proti metle tropů – parazitujícímu prvoku – zimničce, konkrétně druhu Plasmodium falciparum, který způsobuje závažné onemocnění – malárii, a třeba i proti mykobakterii druhu Mycobacterium intracellulare – blízké příbuzné původce tuberkulózy. Některé fenylpropanoidy předvedly výrazné protizánětlivé působení. Anýzový éterický olej vykazoval také významné biologické účinky na kvasinky.  Za zmínku stojí také jeho fytoestrogenní vliv.

Éterické oleje z rostlin rodu Pimpinella, nebo jejich syntetické analogy, se mohou stát zdrojem biologicky velmi účinných látek. Možná se s nimi brzo setkáme jak ve zdravotnictví u nových léků, tak i v zemědělství a zahradnictví v ochranných chemických prostředcích.

Zdroj: US Department of Agriculture, Rybíz Ostroměř, USDA natural products utilization research unit , Worldspices