Bříško ví co je pro nás dobré
Pokud vás zajímá, co se stane, když se v žaludku setká červené víno s červeným masem, potom jste tu dobře, protože přesně to studovali izraelští vědci. Výsledky výzkumu zveřejnil Journal of Agricultural and Food Chemistry.

Šlapání hroznů, Egypt př.n.l. (nyní British Museum)

Joseph Kanner, The Volcani Center, Izrael:

Joseph Kanner se svými kolegy vědecky zdokumentovali prospěšnost vína. Včetně takových vlivů, jako jsou ochrana před rakovinou a nemocemi srdce. Za tuto vlastnost vděčí víno polyfenolům, mocným to antioxidantům. Jde o látky, jež nejsou výsadou vína, jsou i v ovoci i zelenině. Konzumace v tekuté formě je ale příjemnější. Přes relativní hojnost polyfenolů, je s nimi kříž. Naše tělo je jen tak snadno nevstřebává. Proto bylo pro vědce výzvou zjistit, jak a kde polyfenoly své prospěšné počiny vykonávají.

Vysvětlení získali vědci v laboratoři při provádění pokusech na potkanech. Drželi je na krmných dávkách z červeného masa. Jedna skupina pokusných zvířat dostávala k masu ještě navíc vinný koncentrát.

U vysmátější skupiny potkanů se prokázalo, že koncentrát u nich snížil tvorbu dvou vedlejších meziproduktů trávení tuků - malondialdehyd a hydroperoxid. Oba produkty jsou pro buňky toxické.

Vědci to komentovali slovy: „ Žaludek nám funguje jako bioreaktor, který dává prostor, aby se projevily blahodárné účinky polyfenolů“.

Francie okolo r. 1500

Polyfenoly ale nemají v popisu práce jen bránit tvorbě jedovatých produktů. Jsou také látkami, jež vzniklým jedům brání ve vstřebávání. Nedovolují trávením vzniklým škodlivinám přestupovat  ze střev do krve.

Festival vína Anglie, 2006

Jen pro představu účinnosti takového opatření lze uvést jeden číselný údaj z jejich publikace. Žaludek, obdařený červeným vínem, měl po devadesáti minutách třikrát méně hydroperoxidových škodlivin. U neméně zlého malondialdehydu byla jeho redukce obdobná.

A závěr?
Tak ten si musí udělat každý sám.

Pramen: Gorelik, Shlomit, Ligumsky, Moshe, Kohen, Ron, and Kanner, Joseph. The Stomach as a "Bioreactor": When Red Meat Meets Red Wine. J. Agric. Food Chem., 2008 DOI: 10.1021/jf703700d