Amerika byla osídlena dvěma cestami
Původně vědci vsázeli na suchozemskou migraci lovců po pevninském mostě, který se během ledových dob vynořil z oceánu a spojil dnešní Aljašku s Čukotkou. Později začali archeologové upřednostňovat teorie o mořské migraci.

Ostrov Prince z Walesu

Podle teorie osídlení z moře obyvatelé Nového světa připluli na člunech z Asie podél pacifického pobřeží. Tato teorie vysvětlovala překvapivě rychlý postup prvních Američanů hluboko na jih. Po moři se cestovalo snáze než po souši. V každém případě měli první migrační vlnu tvořit lidé jedné geneticky jasně definované skupiny. K jejich potomkům počítalio vědci  drtivou většinu původních obyvatel Ameriky s výjimkou indiánů skupiny Na-Dene a Eskymáků.

Antonio Torroni

Nejnovější výzkumy genetiků vedených Antoniem Torronim z university v italské Pavii vypovídají o poněkud komplikovanějším scénáři osídlení Ameriky. Torroni a jeho spolupracovníci přečetli kompletní dědičnou informaci mitochondrií devětašedesáti indiánů. Mitochondrie slouží buňkám k produkci energie a mají svou vlastní DNA obsahující pouhých 37 genů. DNA mitochondrií se předává po mateřské linii  a výborně se hodí pro sledování původu. Vědci obvykle porovnávají jen vybrané úseky mitochodnriální DNA. Torroni však přečetl mitochondrie do posledího písmene.
„Získali jsme tak data s mnohem vyšším rozlišením a  začaly nám být patrné věci, které před tím zůstávaly genetikům neviditelné,“ řekl Torroni v rozhovoru pro vědecký týdeník Nature.
Ukázalo se, že dvě varianty mitochondriální DNA, jež genetici označují kódem D4h3 a X2a, jsou velice staré. Obyvatelé amerického kontinentu je měli ve svých mitochondriích už před 15 až 17 tisíci roků - tedy v době, kdy přicházeli do Ameriky první lidé. Ještě pozoruhodnější byl fakt, že nositelé varianty D4h3 žili pouze na pobřeží Pacifiku. Tuto variantu DNA si nesl v mitochodnriích i dávný obyvatel z jeskyně On Your Knees na aljsšakém pobřeží, který tu žil před 10 300 roků. Indiáni s velmi vzácnou variantou X2a obývali výhradně sever Severní Ameriky v oblasti Velkých jezer. Častý je výskyt této formy DNA u příslušníků kmene Odžibvejů.
„To dokazuje, že Amerika byla osídlena ve dvou oddělných migračních vlnách. Jedna velká migrace probíhala podél pobřeží Pacifiku a druhá cesta vedla lidi po pevnině úzkým koridorem, který se vytvořil v masivním zalednění,“ interpretuje Torroni výsledky studie zveřejněné v předním vědeckém časopise Current Biology.

Vstup do jeskyně „On Your Knees“ Další obrázky ZDE

Jeskyně „Na kolenou“
Americký paleontolog Tim Heaton dal v roce 1996 svému pracovišti – stísněné jeskyni na severním výběžku aljašského ostrova Prince z Walesu – jméno „On Your Knees“, tedy „Na kolenou“, protože právě tak musel trávit dlouhé hodiny při vykopávkách. Odměnou za všechny strasti mu byl nález ostatků jednoho z prvních obyvatel Ameriky. Z pravěkého muže zbyla jen pánev, tři žebra, pár obratlů a zlámaná čelist se zuby. I z toho se podařilo Heatonovi zrekonstruovat obraz dávného cestovatele. Zhruba dvacetiletý muž se živil po většinu života tím, co mu dalo moře. O jeho toulavé povaze svědčí kamenné nástroje nalezené vedle kostry. Byly vyrobeny z hornin, které se široko daleko nevyskytují. Heaton došel k závěru, že muž z jeskyně „Na kolenou“ patřil k lidem, kteří připluli na člunech z Asie a osídlili Nový svět od Aljašky až po poslední výběžky Jižní Ameriky. Ze zubů se podařilo izolovat DNA a vědci ji mohli analyzovat. Ukázalo se, že mezi dnešními aljašskými indiány nemá muž z jeskyně „Na kolenou“ přímé potomky. Ti se přesunuli mnohem dále na jih. Shodné genetické znaky nesou například Čumašové z Kalifornie, Kajapové z Ecuadoru nebo Yaghanové z Ohňové země.

Datum: 12.01.2009 12:13