Válečné konflikty lze předpovídat
… tvrdí na základě analýz dosavadních povstaleckých válek a výsledků matematických modelů skupina amerických vědců.

Neil Johnson, University of Miami

„A nyní si poslechněte předpověď ozbrojených konfliktů na příští týden. Afghánistán je na trojce, Irák také, zato pásmo Gazy a sever Mexika hlásí pokles na dvojku.“

Tak takovouhle předpověď jsme ještě neslyšeli, ale co není, může být. Vyplývá to ze studie týmu vedeného Neilem F. Johnsonem z katedry fyziky na floridské University of Miami. Studii zveřejnil prestižní vědecký týdeník Nature. Podle Johnsona se konflikty v povstaleckých válkách řídí jasnými zákonitostmi, které jejich předvídání umožňují.

Vědci nashromáždili data o 54 000 dílčích konfliktech v devíti povstaleckých válkách včetně těch, které se odehrály v Iráku v letech 2003 až 2008 a v Sieře Leone v letech 1994 až 2003. Zjistili, že četnost útoků klesá se sílou ataků a to s 2,5 mocninou. Znamená to, že v každé povstalecké válce je útok s 10 oběťmi na životech 316krát pravděpodobnější než útok se stovkou mrtvých (102,5 = 316).

Bude matematický model s to předvídat ozbrojené konflikty a jejich rozsah?

To přišlo vědcům zajímavé, protože každý konflikt probíhá v úplně jiném terénu, vedou jej jiní lidé a svůj boj zdůvodňují jinými motivy. Johnson přiznává, že války jsou různé, ale jejich konflikty se řídí obecnou zákonitostí. Americký fyzik je přesvědčen, že zná i příčinu. Matematické modely ukázaly, že takovému vzoru útoků odpovídá výsledek taktiky většiny povstaleckých armád. Když se zvýší nebezpečí, rozdělují se na menší skupiny. Své útoky časují a koordinují tak, aby dosáhly co největšího zájmu sdělovacích prostředků. Pro větší útoky se rozptýlené skupiny zase spojí.

Samozřejmě, že Johnson našel celou řadu kritiků. Jedni mu vyčítají, že předpokládá více méně konstantní „tempo“ konfliktů během války. Změně by měla podléhat jen jejich „síla“ – slabé konflikty běží skoro pořád, silnější méně často a ty nejsilnější jsou vzácné. Kritici ale namítají, že i drobné konflikty se hromadí do „rušných period“ a střídají je období klidu. Stejně tak prý neodpovídá realitě Johnsonův předpoklad, že se rozdělené skupiny zase snadno spojí. V Iráků prý rozdělené jednotky povstalců nejednou začnou bojovat mezi sebou.
Johnson nicméně už zpracovává analýzu, která má předpovědět, jak zareagují afghánští povstalci na přísun dalších spojeneckých vojáků. Uvidíme, jak mu to vyjde.

Zdroj: Nature