Létající chytráci
Krkavci, vrány, havrani, sojky, straky, kavky – neznámější zástupci ptačí čeledě krkavcovití. Jejich pověstná inteligence je inspirací mnohých výzkumů, výsledky kterých udivují i samotné vědce.

O inteligenci, vynalézavosti a šikovnosti krkavcovitých pěvců se již hodně napsalo a z třídy ptáků jsou zatím jediní, co uspěli v známem testu se zrcadlem, který odhaluje schopnost sebeuvědomování. Tyto okřídlené chytráky si oblíbili i vědci a tak nadprůměrné schopnosti svých „pokusných“ chovanců znovu a znovu dokazují. Dubnové číslo časopisu Proceedings of the Royal Society B zveřejňuje téměř neuvěřitelné výsledky experimentů, které uskutečnil malý čtyřčlenný tým členů Katedry psychologie Aucklandské university na Novém Zélandu s vránami novokaledonskými (Corvus moneduloides).

V přírodě odchytili sedm ptáků, zavřeli je do voliéry a podrobili zkouškám typu: Chceš chutný pamlsek? Tak vyřeš hlavolam, jak se k němu dopracovat! Závěrečný komplexní úkol sestával z několika kroků:
1/ vytáhnout na větev visící konec provázku a získat na něm přivázanou kratší větvičku,
2/ pomocí získané kratší větvičky vytáhnou ze zamřížované malé klece delší dřevěnou tyčku,
3/ pomocí ní si na dosah zobáku přisunout pamlsek uložený v krabici z plexiskla na vzdálenější nedostupné straně naproti jedinému otvoru.

Vědci vrány rozdělili do dvou skupin, přičemž ptáci v té první měli možnost si každý krok samostatně vyzkoušet před tím, než byli postaveni před komplexní třístupňový hlavolam. Všechny vrány v této skupině uspěly hned na první pokus.

Druhá skupina to měla těžší – v té si vrány mohly odzkoušet, jak se řeší první úkol. Samozřejmě nešlo o klacík na provázku, který není žádnou motivací, ale o potravu. Pak si mohly zkusit třetí krok – pomocí delší tyčky si přisunout potravu z nedostupného místa. Ale při celém experimentu byl pro ně druhý krok – získání pomocí jednoho nástroje nástroj jiný (delší tyčku z klece) zcela nový. K překvapení i vrány v této skupině byly úspěšné. Dvě sice nejdříve provedly tři – čtyři neplatné pokusy, než jim „došlo“ jak úkol správně vyřešit, ale třetí vrána jménem Sam se projevila jako vrozený myslitel. Sam zpočátku 110 sekund jenom vizuálně zkoumal celý postup a pak to jednoduše zvládl na první pokus, jak dokazuje následující video, které nepotřebuje žádný komentář:

Nejde zdaleka o první důkaz, že vrány dokážou promýšlet řešení několik kroků dopředu:

Na Oslu jsme již o inteligenci krkavcovitích psali:
Sova je síce symbolom múdrosti - ale neoprávnene , nebo Ve znamení havrana