Hubbleův teleskop
Opravdu se nedá zachránit? Podporu můžete vyjádřit hlasováním v petici.

Poté, co americká NASA zrušila servisní let raketoplánu k Hubbleovu teleskopu plánovaný na rok 2006, sílí mezi amatérskými i profesionálními astronomy hnutí za záchranu této jedinečné aparatury. Teleskop potřebuje především vyměnit gyroskopy, které ho stabilizují. Z šesti jich fungují už jen tři – nezbytné minimum. Zároveň měl být ale Hubble vybaven novou širokoúhlou kamerou a spektrofotometrem. Z jeho obrázků vesmíru bychom se mohli těšit přinejmenším do roku 2010.

Finance nehrají v tomto případě velkou roli, protože celá akce na prodloužení života Hubbleova teleskopu nepředstavuje víc než 1% rozpočtu NASA na daný rok. Důvody pro zrušení letu k teleskopu jsou podle NASA především bezpečnostní. Po tragédii raketoplánu Columbia přijala NASA zásadu, že posádky raketoplánů  musí být vysílány jen na mise, kde mohou buď samy opravit poškození raketoplánu nebo se z něj evakuovat do bezpečí. To nabízí vlastně jen mezinárodní vesmírná stanice ISS.  Let k teleskopu byl jediný plánovaný let s cílem mimo ISS.

K teleskopu by tak měla letět jen automatická sonda, která jej navede na bezpečnou sestupnou dráhu. Teleskop totiž neshoří při pádu na Zemi v atmosféře a jeho zbytky by při dopadu do obydlených oblastí mohly napáchat škody. Bruce Margon ze Space Telescope Science Institute přiznal, že astronomové zvažují všechny možnosti na záchranu. Nový software by prý mohl zajistit použitelnost teleskopu i v případě, že by mu fungoval i jeden jediný gyroskop. Zvažuje se dokonce i varianta, že by automat dotáhl teleskop ke stanici ISS, aby jej mohli astronauti opravit  a přitom dodrželi nová pravidla bezpečnosti práce. Vyhlídky, že by pomohli Rusové, jsou mizivé.

Snad nebude tak zle ani v případě, že se Hubbleúv teleskop poroučí k zemi. Nová korekční zařízení umístěná na velkých pozemských teleskopech už dokážou eliminovat následky chvění vzduchu v atmosféře a dávají obraz kvalitou srovnatelný s Hubbleovým teleskopem. V roce 2011 by měl být vypuštěn Hubbleův nástupce James Webb Space Telescope, který však bude pracovat především v infračerveném světle.

Kdo chce vyjádřit svou podporu záchraně Hubbleova vesmírného teleskopu, má možnost se připojit k petici na  http://savethehubble.org/petition.jsp

Opravdu se nedá zachránit?

Muž, jehož jméno teleskop nese. Edwin Powell Hubble.

Jeden ze snímků pořízených Hubbleovým teleskopem nám umožnil pohled do vzdálených končin vesmíru.

Pramen: http://savethehubble.org/petition.jsp