Sedna – desátá planeta?
Spitzerův teleskop pomohl možná odhalit desátou planetu sluneční soustavy.

Americký astronom Michael Brown z California Institute of Technology odhalil prostřednictvím Spitzerova teleskopu v Kuiperově pásu těleso, které může mít průměr větší než 2000 km. Těleso dostalo jméno Sedna podle eskymácké bohyně oceánu a je největším tělesem sluneční soustavy odhaleným od roku 1930. Podle některých astronomů by mohla být Sedna větší než Pluto s průměrem 2 250 km. Přítomnost tohoto překvapivě velkého tělesa v Kuiperově pásu potvrdilo i pozorování z Hubbleova vesmírného teleskopu. Sedna tak aspiruje na zařazení do seznamu planet sluneční soustavy. Obíhá Slunce ve vzdálenosti 10 miliard km a je jednou z posledních na seznamu zhruba 400 objektů objevených v Kuiperově pásu. Většina z nich jsou jen malé kusy ledu a kamení. Větší objekty jako Quaoar nebo Varuna byly nalezeny jen díky tomu, že se dostaly mimo dráhy typické pro objekty Kuiperova pásu. Sedna je největším známým „plnokrevným“ objektem z této „periférie“ sluneční soustavy.

Podrobnosti o Sedně má oznámit NASA pozdě odpoledne 15. března 2004.

Spitzerův teleskop pomohl možná odhalit desátou planetu sluneční soustavy.

Zdroj : www.nasa.gov
Datum: 15.03.2004

Živý vesmír - Kde jsme? Kdo jsme? Kam směřujeme? - Elgin Duane

Živý vesmír - Kde jsme? Kdo jsme? Kam směřujeme?
Elgin Duane