Jen pár hodin do oddělení Philae - první fota z deseti a méně km
Do oddělení modulu Philae od domovské sondy Rosetta už zbývá přibližně šest hodin. Po 98 dnech, které uběhly od přiblížení, se celá mise blíží k zásadnímu milníku: oddělení a následné přistání landeru na povrchu jádra komety 67P. V hlavním řídícím centru je zatím klid, ale to se v několika hodinách změní...

VIDEO: Historicky první příkazová sada GO/NO GO pro sondu Rosetta

Události posledních dvaatřiceti hodin

Předchozí noc (z pondělka na úterý) byly ve znamení intenzivních příprav dokonce okořeněných i trochou dramatičnosti. Jak oznámil vedoucí letového týmu Andrea Accomazzo na úterním ranním briefingu v centrále ESOC, elektronické systémy modulu Philae se napoprvé nepodařilo probudit do operačního stavu. Vše spravil reset systému, po kterém už mohly další přípravy pokračovat.

Poloha sondy v době úspěšného absolvování první příkazové sady Go/NoGo Kredit: ESA.

Po celý včerejší den již pak probíhala komunikace se sondou bez problémů, a proto tým dostal zelenou pro první příkazovou sadu Go/NoGo (podrobnosti zde).  Šlo o první z okamžiků důležitých pro další průběh mise. Na základě telemetrie se tým rozhoduje zda pokračovat nebo misi pozastavit.

První dvě příkazové sady Go/NoGo proběhly úspěšně!

Dlouho očekávaný moment nastal kolem 20. hodiny našeho času a letový tým (s mírnou úlevou) oznámil, že Rosetta i s landerem jsou na správné dráze k sestupové křivce. První příkazová sada proběhla bez problémů.

Druhá příkazová sada se odehrála kolem jedné hodiny ranní, rovněž proběhla úspěšně.
Všechny povely nutné k oddělení modulu od sondy byly zkompletovány a po ověření byly v 01:00 našeho času odeslány do radiového příjmače sondy. Tým letové kontroly rovněž provedl kontrolu telemetrických dat sondy a konstatoval, že Rosetta je v dobrém stavu a mise může pokračovat.
Další ze série příkazů nastane v 03:35 našeho času, o té vás budeme informovat ráno.

Systém RPC sondy Rosetta odhaluje kometární symfonii

Sada pěti zařízení tvořících systém RPC (Rosetta’s Plasma Consortium) má za úkol měřit vlastnosti plazmatu v blízkosti komety 67P  (plazma tvoří čtvrtou formu skupenství - jde o elektricky vodivou formu plynu s přítomnosti magnetického pole).

Cílem zařízení je sledovat a měřit interakce okolí komety se slunečním větrem (opět proudy plazmatu unikajícího ze slunečního povrchu), a pozorovat vzájemné interakce v okolí jádra.

Oscilace magnetického pole v okolí komety na frekvenci 40-50 millihertzů, transponované o faktor 10 000, abychom je mohli slyšet. Moc zajímavá hudba...

Jedno měření bylo však pro vědecký tým překvapivé. Vypadalo to, jako kdyby kometa vydávala jakousi zvláštní formu oscilace, která pak tvořila "melodii" magnetického pole obklopujícího jádro 67P na frekvenci 40-50 millihertzů, které byly později transponovány o faktor 10 000, abychom je mohli slyšet (lidské ucho má frekvenční rozsah přibližně 20 - 20 000 Hz).

Výsledky si můžete poslechnout na adrese https://soundcloud.com/esaops/a-singing-comet

Poslední dvě noční (tedy ranní) zastavení

Než to ještě zítra ráno propukne - a modul se (pevně věřím) úspěšně oddělí od mateřské sondy, pojďme si připomenout dva odkazy na stránkách Evropské kosmické agentury. Jeden na už mnohokrát opakované téma, ale tentokrát proveden s notnou dávkou humoru, a ten druhý vyloženě pro potěchu oka.

Velké sousto pro centrálu ESOC v Darmstadtu

Už několik měsíců se na webových stránkách a sociálních sítích objevují rozměrová přirovnání komety k objektům na zemském povrchu. Musím říct, že patřím mezi fanoušky těchto koláží - jednak (pokud jsou provedeny vesprávném měřítku) vám opravdu dovolí uvědomit si rozměry komety 67P, druhak se člověk pokusí uvědomit si nu neskutečnou sílu, která by se uvolnila při impaktu s naší domovskou planetou - pak hned přichází blažený pocit, že je to naštěstí jen fikce.

Grafici spolupracující s ESA si tentokrát posvítili na všechna centra této agentury po celé Evropě, a vy si můžete prohlédnout, jak by to vypadalo, kdyby se 67P zřítila do blízkosti těchto měst. Trochu to bere dech - ale pak přichází to sladké uklidnění, o kterém jsem psal... Všechny lokace a srovnání si můžete prohlédnout zde:

Srovnání velikosti kometárního jádra 67P a Darmstadtu

TOP 10 z deseti kilometrů

Závěrem už jen ona potěcha oka. Vychutnejte si sérii nejzdařilejších snímků, které pořídila sonda Rosetta ze vzdálenosti 10 km a menší. Takovými pohledy se předtím nikdy nikdo kochat nemohl. Protože pro velkou návštěvnost i stránky galerie ESA občas spadnou, pro jistotu přinášíme dva e snímků u nás na zbytek viz odkaz v tabulce.

Dobrou noc a uvidíme se ráno, kdy sem budeme průběžně přidávat další informace.

Jedna z úchvatných scenérií fotografického "Top 10" ze vzdálenosti cca 10 km
Další ze scenérií fotografického "Top 10" ze vzdálenosti cca 10 km

Krátce před čtvrtou hodinou ranní uveřejnila ESA stav další příkazové sady: G/NG číslo 3 proběhl rovněž úspěšně! Všechny finální testy a ověřování hodnot telemetrie dopadly na výbornou. Další příkaz Go/NoGo byl směrem k sondě vyslán v 03:35 našeho času. Další G/NG povely budou odeslány sondě v 08:35
Rekapitulace odalosti:
04:34 ESA odhaduje pravděpodobnost úspěšného přistání někde mezi 70 – 80 %. Jinak na tom ale je vedoucí vědeckého týmu Rosetty Matt Taylor.
05:05 Philae začíná zapínat své vědecké přístroje. První přišel na řadu ROMAP.
05:13 Řídí centrum ESOC (European Space Operation Centre) v německém Darmstadtu – středobod kosmonautiky dnešního dne. Odtud probíhá řízení celé operace. Živý přenos z řídícího centra můžete sledovat zde. Jak můžete vidět, v tuto brzkou ranní hodinu se toho zatím moc neděje.
05:34 Rosetta začala vykonávat první příkazy související s přípravou k oddělení Philae.05:37 Philae začíná zahřívat své baterie.
06:46 Celé události v ESOCu přihlíží také jeden z objevitelů komety 67P – Klim Čurjumov. On a jeho kolegyně Světlana Gerasimenko poprvé pozorovali kometu na astrofyzickém institutu v Alma-Atě v Kazachstánu. Klim Čurjumov a Světlana Gersimenko pocházejí z Ukrajiny a po tom, co byla jejich kometa v roce 2003 vybrána za cíl Rosetty, celou misi velmi podrobně sledují.
07:19 Rosetta zahájila manévr, který změní její oběžnou dráhu tak, aby mohla doručit Philae do přistávací oblasti Agilkia.
07:54 Třetí hlasování GO/NOGO3 bylo zpožděno kvůli nalezenému problému v systému, který nahoru směřující tryskou vypustí plyny v okamžiku přistání. Síla této trysky je 20 N a zajistí, aby byl Philae přitlačen k povrchu než bude zajištěn harpunami a šrouby. Zatím se neví, zdali je problém v samotném systému nebo v nějakém čidle. Všechny ostatní systémy obou sond jsou v pořádku a „GO“ bylo uděleno.
08:10 Problém se systémem trysky studeného plynu je vyřešen. Závada byla na tlakovém čidle.
08:14 Korekční manévr proběhl úspěšně. Máme GO! pro oddělení. 08:25 ROMAP již zasílá první naměřená data na Zemi.
09:56 Philae se přepnul na své interní baterie.
09:57 Philae a Rosetta začali připravovat všechny mechanické systémy starající se o oddělení.
10:07 Philae se oddělil od Rosetty!
10:45 Philae a Rosetta nyní pořizují vzájemné fotografie.
10:36 ESA právě potvrdila, že se úspěšně probudil přístroj CONSERT – dvoudílný radarový experiment pro studium interiéru jádra. První část tohoto experimentu najdeme na sondě Rosetta, druhou na pouzdru Philae. Díky vysílání a zachycování radarových vln budou oba přístroje zkoumat, jak jsou vlny ovlivněny průchodem přes jádro.
10:29 Rosetta se podle plánu dostala do zákrytu, takže není možná její komunikace se Zemí. Spojení by se mělo opět navázat okolo 11:58 SEČ. Během této doby zažehne Rosetta své motory a provede úhybný manévr.

Živý přenos z řídícího centra: LIVESTREAM

Článek má pokračování ZDE.

VIDEO: Historie mise Rosetta hezky v kostce (updatovaná verze)