Kosmičtí těžaři využijí opravdu miniaturní dělníky
Jak si představujete těžbu na asteroidech? Ze Země vystartuje robot, přistane na asteroidu a začne vrtat. Odebraný materiál se pak zpracuje, aby zpět na Zemi putovala co nejčistší surovina. Příznivci pilotované kosmonautiky by jistě rádi viděli těžební stroje obsluhované kosmonauty, někteří by je snad i nechali pracovat ručně. Co když by ale kosmická těžba vypadala docela jinak?
O tuto novou koncepci se pokouší firma Deep Space Industries (DSI). Jak její název napovídá, tato firma se zabývá možnostmi těžby v kosmu. Úvod bude podobný, ke slibnému blízkozemnímu asteroidu skutečně zamíří tzv. Mothership (mateřská loď), nesoucí na své palubě několik cubesatů, ale místo výše popsaných činností se oddělivší cubesaty dostanou k povrchu, kde začnou do asteroidu vstřikovat biologický materiál. Ten obsahuje nízkoteplotní geneticky upravené mikroby, které nejen, že budou odolné vůči vakuu a kosmickému záření, ale dokonce se budou šířit po různých škvírkách a trhlinách asteroidu, kde budou spokojeně žít a přitom buď efektivně zpracovávat kovy nebo odstraňovat nežádoucí příměsy, případně transformovat zdroje na jiné chemické sloučeniny vhodnější k extrakci.

Sonda typu Vážka (Dragonfly) pro zachycení malého asteroidu.  Zdroj: deepspaceindustries.com
Sonda typu Vážka (Dragonfly) pro zachycení malého asteroidu. Zdroj: deepspaceindustries.com

Tato práce mikrobů nebude zrovna rychlá, ale musíme uvážit, že vyjma počátečních nákladů na dopravení k asteroidu, bude zdarma. Použití tzv. biominingu snižuje rozsah použití tradičních technicky náročných těžařských metod. V souvislosti s kosmickou těžbou ho představil Joseph Grace z DSI a NASA Ames research center na výročním podzimním zasedání Americké geofyzikální unie (American Geophysical Union – AGU) v San Francisku. Uvedl dále, že právě tato metoda předzpracování může z kosmické těžby udělat hojně využívanou, ekonomicky výhodnou činnost.

Biomining je již dnes zaveden do běžné praxe při těžbě zde na Zemi. Těží se pomocí něj významná část mědi. Používají se ovšem mikrobi vyskytující se v divoké přírodě, nikoliv upravené mikroorganismy. Teď je třeba přenést tuto metodu do vesmíru, kde může také dobře fungovat.

Odborníci z firmy DSI se snaží vytipovat vhodné objekty. Vědci zjišťují údaje o 11 000 blízkozemních tělesech. Odhadují, kolik z nich by mohlo mít vhodné vnitřní teplotní profily pro podporu mikrobiálního života. Výsledky prezentované na zasedání AGU byly vcelku povzbudivé. 2800 blízkozemních těles je potencionálně pro mikroby obyvatelných. Jejich vnitřní teplota se odhaduje v rozmezí -5°C  až 100°C po dlouhou dobu. Navíc bod varu nikdy nepřekročí. Asi 120 těles má ještě příznivější podmínky mezi 15-45 °C a také nikdy nepřekročí 100°C.

Mikrobi, v budoucnu možná významní pomocníci člověka při kosmické těžbě.  Zdroj: deepspaceindustries.com
Mikrobi, v budoucnu možná významní pomocníci člověka při kosmické těžbě. Zdroj: deepspaceindustries.com

„Další krok spočívá v pozorování toho, jak dobře mohou mikrobi zpracovávající kovy prospívat ve skalních zlomech a v prostředí vakua. Jak moc bude ovlivněna jejich schopnost množit se a hlavně vykonávat přeměnu látek, kvůli které budou v kosmu vysazeny. DSI chce na tuto práci získat grant," řekl Grace.

Mothership, vyvíjený firmou DSI by k různým typům asteroidů mohl začít létat do 3-4 let. Ale samotná těžba by se mohla zahájit až za 15-20 let, kdy už mikrobi odvedou dostatek práce. Každopádně DSI se chce věnovat extrakci vody, těžbě kovů a dalších zdrojů z kosmických skalisek ať už jí v tom pomohou mikrobi nebo ne.

I kdyby nakonec předzpracovávání pomocí mikrobů nevyšlo, přesto nám může z vědeckého hlediska přinést tento projekt zajímavé poznatky o možnostech přežití mikroorganismů v extrémně nehostinných podmínkách.
Přeloženo a upraveno z originálního zdroje Space.com – autor Mike Wall.

Psáno pro Kosmonautix a osel.cz