SpaceX prolomila hradbu mlčení  
Informací o tom, co se bude okolo SpaceX dít v dalších měsících nebylo mnoho. Na veřejnost se sice dostaly nějaké neověřené kusé informace, ale oficiální potvrzení chybělo. To bylo živnou půdou pro různé spekulace a domněnky. Tomu je již ale konec. SpaceX sice ještě nemá pevně stanovený kalendář letů, nicméně výhled na další týdny a měsíce již znám je.

 

Satelit SES-9 bude umístěný nad 108. východním poledníkem. Zdroj:http://space.skyrocket.de/
Satelit SES-9 bude umístěný nad 108. východním poledníkem. Zdroj:http://space.skyrocket.de/

Ze všeho nejdříve odpovíme na tu nejčastěji kladenou otázku – kdy se rakety Falcon vrátí do provozu? Momentálně se zdá, že by k návratu do služby mohlo dojít 1. listopadu. Abychom byli přesní – SpaceX zde uvádí ono oblíbené NET, tedy „ne dříve než“. Návrat do provozu by mělo pravděpodobně obstarat vypuštění telekomunikační družice SES-9. Náklad prý již byl vybrán, ale SpaceX s definitivním potvrzením čeká na zákazníka. Proč ale firma s návratem k letům tak otálí? Důvody můžeme vysledovat tři – zaprvé: Zákazníci na SpaceX netlačí a netrvají na rychlém vynesení svého nákladu. Druhým důvodem je snaha co nejvíce eliminovat příčiny havárie – viz náš článek, kde vysvětlujeme prasklou vzpěru držící heliovou nádrž. Třetím důvodem (který trochu souvisí s tím druhým) je, že SpaceX usilovně pracuje na vylepšené raketě. Nový typ, který byl oznámený ještě před červencovou nehodou, nese označení Falcon 9 v1.2 a konstrukčně vychází z aktuálně používané vrze 1.1.

 

Rozdíly mezi raketami Falcon 9 v1.1 a Falcon 9 v1.2. Zdroj: http://i.imgur.com/ Překlad: Autor
Rozdíly mezi raketami Falcon 9 v1.1 a Falcon 9 v1.2. Zdroj: http://i.imgur.com/ Překlad: Autor

Rozdíly nejsou na první pohled vidět, ale ve výsledku poskytnou vyšší nosnost. Na prvním stupni bude lehce přepracováno rozložení motorů (tzv. octaweb, tedy tvar osmiúhelníku s jedním centrálním motorem zůstane zachován) a hlavně dojde k úpravě motorů Merlin-1D, které poskytnou o 15% vyšší tah. První stupeň bude disponovat i upravenými přistávacími nohami a vylepšenými roštovými kormidly.

Úprav se dočká i horní stupeň. Na něm bude například prodloužena tryska motoru Merlin 1DVac, ale větší změny budou v nádržích. Ty budou na verzi 1.2 o celých 10% větší a navíc se do nich bude tankovat o něco chladnější palivo. Díky jednoduché fyzice, kdy se při klesající teplotě zvyšuje hustota, se tak do stejného prostoru vejde více paliva.

Falcon Heavy při startu.  Zdroj: http://i.ytimg.com/
Falcon Heavy při startu. Zdroj: http://i.ytimg.com/

Ve výsledku bude mít Falcon 9 v1.2 o celých 30% vyšší výkon, než stávající verze 1.1. Díky tomu bude mít raketa dostatečnou palivovou rezervu, aby mohlo dojít k záchranám prvních stupňů dokonce i když bude Falcon vynášet družici mířící na dráhu přechodovou ke geostacionární. Verze 1.1 totiž umožňuje přistání prvního stupně pouze tehdy, pokud náklad míří na nízkou oběžnou dráhu. V opačném případě si nosič sáhne až na dno a nemá žádné rezervy. Také se sluší poznamenat, že první stupně rakety Falcon 9 v1.2 budou létat po dvojicích jako postranní urychlovací bloky na raketě Falcon Heavy. Centrální stupeň na této těžkotonážní raketě bude podobný, jen má být delší a v místech připojení postranních bloků by měl mít zesílenou konstrukci.

Falcon Heavy na rampě 39A. Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Falcon Heavy na rampě 39A. Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net


Tím se krásným oslím můstkem dostáváme k dalšímu bodu, na který fanoušci kosmonautiky netrpělivě čekali. K prvnímu startu tohoto těžkotonážního nosiče by mělo dojít už příští rok na přelomu dubna a května. První mise je označována jako SpaceX Demo a zatím můžeme jen spekulovat o tom, co bude na palubě. Zajímavé ale je, že na rok 2016 plánuje SpaceX ještě tři další starty těžkotonážního Falconu Heavy. Vynášenými družicemi mají být telekomunikační Inmarsat, ViaSat-2 a STP-2 pro americké letectvo.

Raketa Falcon 9 v1.2 s pilotovanou lodí Crew Dragon na rampě 39A.  Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net
Raketa Falcon 9 v1.2 s pilotovanou lodí Crew Dragon na rampě 39A. Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net


S raketou Falcon Heavy souvisí i zpráva, kdy SpaceX přidala na své sociální sítě počítačem generované obrázky, které ukazují, jak bude po dokončení vypadat obslužná věž na rampě 39A na Kennedyho středisku. Právě odsud budou startovat rakety Falcon Heavy i Falcon 9 v1.2 s pilotovanými loděmi Crew Dragon.

 

 

Logo mise CRS SpX-8 v podání NASA.  Zdroj: http://i.imgur.com/
Logo mise CRS SpX-8 v podání NASA. Zdroj: http://i.imgur.com/

SpaceX oznámila také termín startu další zásobovací lodi Dragon. Podle harmonogramu, který platil před nehodou mělo k osmé zásobovací misi dojít právě v těchto dnech – plán počítal se startem 2. září. Nyní se opatrně hovoří o 15. listopadu – ovšem s nezbytným dodatkem „ne dříve než“. SpaceX si evidentně věří, neboť by do konce roku ráda zvládla celkem čtyři starty. To je ale velmi smělé prohlášení.

I kdyby se návrat do služby opravdu podařil 1. listopadu, tak by to znamenalo jeden start za 14 dní. SpaceX se sice již jednou podařilo stlačit rozestup mezi dvěma starty na 13 dní (14. dubna 2015 SpaceX CRS-6 a 27. dubna 2015 TurkmenAlem52E/MonacoSAT) a jednou na 14 dní (7. září 2014 AsiaSat 6 a 21. září 2014 SpaceX CRS-4), nicméně bylo by opravdu mimořádné,pokud by tohle pekelné tempo dokázali udržet pro čtyři po sobě jdoucí starty.SpaceX má vyrobený již pouze jediný exemplář Falconu 9 v1.1. Ten by měl posloužit k vynesení vědecké družice Jason-3. Je to logické – NASA nechce riskovat starty na novém typu rakety, SpaceX se také nebrání, protože Jason-3 poletí jen na nízkou oběžnou dráhu, takže pokus o přistání může provést tak jako tak. Všechny další starty rakety Falcon 9 už by ale měly spadat do kategorie v1.2.

Zdroje informací:
http://www.kosmo.cz/
http://www.kosmo.cz/
http://spaceflightnow.com/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
Zdroje obrázků:
http://i.imgur.com/apBuBVT.jpg
http://space.skyrocket.de/img_sat/ses-9__1.jpg
http://i.imgur.com/wYjEfZh.jpg
http://i.ytimg.com/vi/4Ca6x4QbpoM/maxresdefault.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…4740423486736083826_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…6518403050884359898_o.jpg
http://i.imgur.com/96W0wNF.jpg
Psáno pro Kosmonautix a osel.cz

 

Autor: Dušan Majer
Datum: 04.09.2015
Tisk článku


Diskuze:


Diskuze je otevřená pouze 7dní od zvěřejnění příspěvku nebo na povolení redakce








Zásady ochrany osobních údajů webu osel.cz