Nový zákon o těžbě ve vesmíru rozpoutá zlatou horečku
V USA právě vystřelili ze startovní pistole a závod o vesmírné suroviny za pohádkové ceny se může rozběhnout na plné obrátky.

Asteroid plný vody. Kredit: NASA, ESA, M.A. Garlick (space-art.co.uk), University of Warwick & University of Cambridge.

Americký prezident Barack Obama na konci listopadu letošního roku (2015) podepsal zákon, který umožňuje komerční dobývání minerálů i dalších materiálů, včetně vody, z asteroidů a měsíců. Odborníci očekávají, že se ve vesmíru rozpoutá zlatá horečka, které se s nadšením zúčastní soukromé společnosti vesmírných technologií. Soukromý sektor kosmického průmyslu prudce roste a svými aktivitami snižuje ceny komerčních vesmírných letů.

Chris Lewicki. Kredit: Planetary Resources

Nový zákon nese jméno US Commercial Space Launch Competitiveness Act of 2015 a říká, že veškerý materiál, který se na asteroidech nebo měsících dostane do rukou Američanů nebo amerických společností, si mohou nálezci ponechat a naložit s ním dle svých představ. Jde o zásadní změnu stávajícího konceptu vlastnictví ve vesmíru, podle něhož byl vesmír majetkem všech a sloužil jenom k vědeckému výzkumu. Od této chvíle mohou podle legislativy Spojených států investoři ve vesmíru sklízet zisky.

Podle Christophera Johnsona, právníka organizace Secure World Foundation, která se zaměřuje na dlouhodobě udržitelné využívání vesmírného prostoru, tenhle zákon narýsoval základy pro aktivity ve vesmíru během příštího století. Odteď je možné ve vesmíru dělat něco ekonomicky smysluplného a využívat vesmírné suroviny.

Planetary Resources.

Tento tah Spojených států v mnohém připomíná velkolepé otevření západní hranice USA v 19. století, jehož důsledkem byla divoká Kalifornská zlatá horečka, která propukla v roce 1849. Podnikatelé ve vesmírných technologiích stojí na startu, zaslechli startovní výstřel, a teď se ukáže, kdo pohotově zareaguje. Za průzkum vesmíru je stále ještě nutné platit horentní sumy a stále jsou ve hře veliká rizika. I tak se ale určitě pohneme kupředu. Velcí hráči horečnatě studují své možnosti a menší startupy, jako například Planetary Resources, který v roce 2012 spustil Larry Page, se už nemohou dočkat, až se pustí do práce.

Vesmírní těžaři se nemohou dočkat. Kredit: Deep Space Industries.

Podle prezidenta Planetary Resources Chrise Lewickiho nebylo až do této chvíle jasné, jestli se komerční firmy mohou pustit do těžby vesmírných surovin. Zákon o těžbě ve vesmíru teď ale dává těmto společnostem i jejich zákazníkům jistotu, že mohou spustit byznys, ať už bude jeho výsledek jakýkoliv. Mail Planetary Resources je prý zaplaven blahopřáními, z nichž je cítit chuť investorů utrácet ve vesmíru. Pro Megan Crawfordovou, viceprezidentku kosmických těžařů Deep Space Industries, je to ohromné vítězství. Už prý nebudou vypadat jako blázni, kteří obchodují s deštěm. Teď se začne investovat, těžit, obchodovat a vydělávat.

Podle NASA je v blízkém vesmíru, který je snadno dostupný ze Země, okolo 1500 asteroidů, z nichž prý asi tak 10 procent obsahuje cenné minerální suroviny. Těžaři se těší na zásoby niklu, železné rudy, zlata, platiny a dalších surovin, kvůli kterým stojí za to podnikat ve vesmíru. Cílem číslo jedna je prý ale pro kosmické těžební společnosti voda, a zdaleka nejen kvůli pití. Voda je zdroj vodíku, takže může sloužit jako zásobárna pro vesmírné čerpací stanice. Pokud by se to povedlo a palivo by se nemuselo posílat ze Země, tak se tím ušetří ohromné částky.

Vesmírní těžaři jen obtížně skrývají vzrušení. První robotičtí prospektoři by měli vyrazit do vesmíru kolem roku 2017 a těžbu chtějí společnosti spustit co nejdřív, už kolem roku 2020. Deep Space Industries plánují vyslat k nadějným asteroidům třicetikilogramové minisatelity, Planetary Resources už zkoumají asteroidy svými vesmírnými teleskopy a brzy plánují vyslat malý průzkumný satelit.

Odborníci obou těžařských společností odhadují, že si zlatá horečka ve vesmíru během příštích 10 až 15 let vyžádá investice kolem 3 bilionů dolarů. Těžaři k tomu ale potřebují podporu celé planety, takže budou tlačit na vlády dalších zemí světa, aby přijaly podobné zákony, přiznávající právo na těžbu a zisk ve vesmíru, jako to dělá ten americký. V této souvislosti bude zajímavé sledovat reakci Kremlu, pro který je tento vývoj pořádným políčkem do tváře. Rusko, které si tak usilovně zakládá na obrazu velmoci galaktických rozměrů, a jeví sklony roztahovat se v Arktidě i jinde po světě, bude muset závistivě sledovat americké soukromé těžaře z velké dálky. Jejich kosmické technologie jdou od desíti k pěti.

Video:  Planetary Resources and the mining of asteroids

Deep Space Industries - Mining The Universe For The Future

AFP 8. 12. 2015, Wikipedia (Asteroid mining).

Datum: 09.12.2015