Nanoželezem zocelené makrofágy v roli lamželezů na rakovinu
Když něco zatěžkáme železem, má to snahu jít ke dnu. V nano světě ale často bývají věci jinak. Čirou náhodou vědci přišli na to, že když bílým krvinkám vpraví do cytoplazmy něco zcela nepřirozeného, co by je teoreticky mělo poškodit, nebo aspoň zaměstnat a přivést do pracovní letargie, tak je to ve skutečnosti z nečinnosti vytrhne a ony se pak směle vrhají do boje s rakovinou! Do „zocelených“ buněk onkologové vkládají velké naděje.

Ještě nestačila z minulého týdne oschnout tiskařská čerň na článku od party z Texasu, které se podařilo vylepšit bílé krvinky uhlíkatými nanočásticemi a tím z nich vyrobit bojovníky se sklerózou a  již tu máme něco podobného, neméně slibného z Kalifornie. Zatímco v tom prvním případě se jednalo o vylepšování T lymfocytů, teď jsou to makrofágy. Jde zase o vylepšování nanočástečkami, ale ne uhlíku ale železa. Rozdíl je co do účinku. V tom prvním případě se imunita tlumila, nyní se podporuje. Železo v nicotné formě  makrofágům vylepšuje skóre v jejich zápolení s nádorově zvrhlými buňkami.

Imunitní buňky zvané makrofágy ferumoxytol vybudí k ničení nádorových buněk. (Kredit: Amy Thomas, Stanford)

Pokud máme v krvi méně železa než 10 μmol/l, jsme „chudokrevní“, respektive nám hrozí anemie. S problémem  snížené koncentrace hemoglobinu pod normu  se často setkávají porodníci u nedonošených novorozenců. To proto, že jim pořádně nevstřebává střevní mukóza v dvanáctníku. U dospělých zase bývá na vině časté dárcovství krve, případně kojení a všelijaké chorobné stavy.  V takových případech nám dávají injekce, nejčastěji ferumxytolu, nebo Ferahemu, což je vlastně totéž.

Tucet výzkumníků pracujících ve Stanfordu, což je na půli cesty mezi San Franciskem a San Jose, v samém srdci Silicon Valley měl v úmyslu zkoumat látky, které rakovinovým buňkám kazí radost ze života. Stáli před volbou vhodného nosiče, kterým by své lektvary do buněk vpravovali. Sáhli po tom, čeho je všude dost - železu. Ne proto, že to je druhý nejrozšířenější kovový prvek na Zemi, ale že jeho nanoforma se hojně používá k léčbě anémie a přípravky s ním jsou tak levné, že je veterináři ve velkochovech aplikují všem selatům preventivně.

Ferumoxytol zvolili i proto, že je Úřadem pro kontrolu potravin a léků (FDA) schválen i pro injekční podání, takže pokud by se nano částečky železa ukázaly být vhodným nosičem jedovatin tlumících rakovinovým zvrhlíkům množení, nestálo by pak přípravku na jeho bázi v cestě tolik legislativních formalit.

Heike Daldrup-Link, onkoložka a profesorka radiologie. Universitu absolvovala v Německu, nyní zaměstnaná na Stanford University, vedoucí dvanáctičlenného objevitelského kolektivu. (Kredit: Stanford)

Pokusy  probíhaly zdárně až na jednu maličkost. V kontrolách něco nehrálo. Testovalo se na třech skupinách myší. První dostala nanočástice naložené  chemoterapeutikem. Druhá jen nanočástice bez chemie a myši v třetí skupině píchali jen tak, aby jim přivodili stejné bebí a stres. Chemoterapie, jak se dalo očekávat, na rakovinu zabírala a tlumila ji. Zádrhel byl v tom, že myši z druhé skupiny, které byly také jen jakousi kontrolou, na tom zdravotně byly stejně dobře, jako ty léčené účinnou látkou. Tak se stalo, že náhoda tomu chtěla, aby výzkumníci narazili na neočekávaný účinek ferumoxytolu. Zpočátku vše nasvědčovalo tomu, že objevili neznámý účinek nanoželeza na zvrhlé buňky. Další testy to ale vyloučily. Nanoželezu samotnému, se zvrhlé buňky v podstatě vysmály. Teprve až v kultuře s bílými krvinkami se ochranný účinek nanoželeza znovu našel. Nakonec se ukázalo, že prsty v tom má pouze jeden typ buněk a tím jsou makrofágy a z nich zase jejich subpopulace, kterou vědci nazývají tumor-associated macrophages. Ony jsou těmi buňkami bojovnicemi, které nanoželezo vyprovokuje k hrdinství a čilým výpadům proti rakovinou posedlým vrstevnicím.

Ferumoxytol je koloidní železo-sacharid. Jádro z oxidu železa (feromagnetický Fe3O4) je obklopen pláštěm z polyglukózy sorbitol karboxymethyl etheru.

Podobně, jako vědecká zpráva výzkumníků, i náš článek by zde mohl končit. Náš národ je známý svým kutilstvím a mnohé by mohlo napadnout začít u sebe s prevencí….když to dávají i novorozencům…

Než mudrlanti začnete do sebe antianemika cpát, je dobré také vědět, že  u přípravku, který vědci u myší k úspěšné léčbě rakoviny použili, stejná organizace, která ho předtím povolila (FDA), zesílila u něj letos své varování.

Feraheme je obchodní jméno ro ferumoxytol. Léčí se jím chudokrevnost z nedostatku železa. Nejspíš se jím začne léčit i rakovina.

Učinila tak poté, co se u některých pacientů léčených na anemii, vyskytly závažné a potenciálně smrtelné alergické reakce. Zvláště velké nebezpečí hrozí těm, kdož již nějakou alergickou reakci po dřívějším podání přípravku obsahujícím železo, prodělali.

Psáno pro ALFA MEDICAL a osel.cz

Ne zrovna slavně mají šanci dopadnout i ti, kteří na železo alergičtí nejsou ale začnou se železem obohacovat tak vehementně, dokud si nepřivodí intoxikaci. Ty pak čeká nekrotizující gastroenteritida, zvracení, bolesti břicha a krvavé průjmy. A to by ještě mohli mluvit o štěstí, protože by se také mohl přidat šok, letargie provázená dušností. Často v takových případech dochází po čase k mírnému zlepšení stavu. Ten ale bývá jen předzvěstí těžké metabolické acidózy, kómatu a odchodu do věčných lovišť.

Tento dovětek rozhodně neměl za cíl znevážit poznatek ani naznačit, že je nepoužitelný a patří do starého železa. Jen naznačit, že to s prevencí rakoviny nebude tak jednoduché, jak to ze stručných zpráv vypadá. Stimulující účinek nanoželeza na imunitní buňky ale rozhodně zajímavý je a má předpoklady rozšířit náš zbraňový arzenál v našem klání s rakovinou. A že se na to přišlo náhodou, to slávě objevitelů nikterak neubírá.

Nature Nanotechnology, nature.com/articles/doi:10.1038/nnano.2016.168