Identifikován další opeřený gigant
…aneb Čínský objev se slovenskou stopou

Fosilie vajec a embrya druhu Beibeilong sinensis. Nevíme s jistotou, jak vypadali dospělci tohoto oviraptorosaura, pravděpodobně to ale byli opeření a bezzubí tvorové vysocí jako menší žirafa. V budoucnu možná najdeme jejich zkamenělé pozůstatky, zatím máme k dispozici pouze fosilní kostřičku embrya. Kredit: Nature, Wikipedia
Fosilie vajec a embrya druhu Beibeilong sinensis. Nevíme s jistotou, jak vypadali dospělci tohoto oviraptorosaura, pravděpodobně to ale byli opeření a bezzubí tvorové vysocí jako menší žirafa. V budoucnu možná najdeme jejich zkamenělé pozůstatky, zatím máme k dispozici pouze fosilní kostřičku embrya. Kredit: Pu et al., Nature Communications, Wikipedie.

Již v roce 1993, kdy měl premiéru první Spielbergův Jurský park, ohlásili vědci z východočínské provincie Che-nan objev obřích zkamenělých vajec a jednoho dinosauřího embrya. Ve stejném roce vyvezla společnost The Stone Company nález do Spojených států, a to ještě před jeho zevrubným prozkoumáním a formálním popisem. National Geographic nicméně o skvěle zachovaném objevu přinesl zprávu a pro kostřičku embrya se tehdy vžilo neoficiální pojmenování „Baby Louie“, což odkazuje k fotografovi článku jménem Louis Psihoyos. Fosilie byla samozřejmě zkoumána a paleontoložka Darla K. Zelenitsky již roku 1996 na základě struktury fosilní skořápky určila, že se nejspíš jedná o vejce jakýchsi neznámých obřích oviraptorosaurů. Problém byl jen v tom, že zkamenělá vejce byla téměř desetkrát větší než všechna ta, která byla dosud od oviraptorosaurů známá.

Ve volně přístupném článku časopisu Nature jsou ke shlédnutí fotografie nalezené kostry. Umělcova představa přibližné podoby embrya nově popsaného teropodního dinosaura. Na svůj příchod na svět čekal tento oviraptorosaur ve vajíčku o téměř půlmetrové délce. Kresba je z dílny  Vladimíra Rimbaly (i jeho další kresby stojí za shlédnutí).  Zachovala se i  struktura povrchu skořápky oviraptora. Tyto a další obrázky nálezu v e vysokém rozlišení  ZDE: Hanyong Pu, et.al., Nature Communications 2017.
Ve volně přístupném článku časopisu Nature jsou ke shlédnutí fotografie nalezené kostry. Zde také umělcova představa přibližné podoby embrya nově popsaného teropodního dinosaura. Na svůj příchod na svět čekal tento oviraptorosaur ve vajíčku o téměř půlmetrové délce. Kresba je z dílny Vladimíra Rimbaly (i jeho další kresby a malby stojí za shlédnutí). Zachovala se i struktura povrchu skořápky oviraptorosaura. Tyto a další obrázky nálezu ve vysokém rozlišení ZDE: Pu et al., Nature Communications 2017.

Po dvaceti letech byl roku 2013 nález navrácen do země původu a čínští paleontologové spolu s kolegy z USA, Kanady a Slovenska (paleontolog Martin Kundrát) se mohli dát do díla. Nález byl podrobně prozkoumán a po 90 milionech let konečně odhalil své fascinující tajemství. Lü Junchang z Čínské akademie geologických věd se svými kolegy zjistili, že původcem obřích vajec byl zcela nový a dosud neznámý druh teropodního dinosaura, kterého bylo možné popsat na základě rozboru anatomie jediné zachované kostřičky embrya. „Baby Louie“ se tak stal podkladem pro stanovení nového druhu Beibeilong sinensis. Popisná studie byla nedávno publikována v periodiku Nature Communications. Co tedy můžeme o tomto dinosaurovi s určitostí říci?

Jak už bylo uvedeno, Beibeilong žil v období rané pozdní křídy, asi před 90 miliony let (období turon). Patřil nepochybně mezi cénagnatidní oviraptorosaury (příslušníky čeledi Caenagnathidae a kladu Oviraptorosauria), takže šlo pravděpodobně o druhotně všežravého opeřeného dinosaura. Co zaujme na první pohled, je ohromná velikost jeho hnízda a vajec. Oviraptorosauři byli obvykle malí tvorové o hmotnosti většího psa, Beibeilong ale musel být obrovský. Šest až osm rozeznaných vajec měřilo na délku kolem 45 cm a celé hnízdo by mělo průměr téměř 3 metry. Vejce dokonce dostala již dříve své vlastní jméno, které podtrhuje jejich velikost – Macroelongatoolithus. Ty největší exempláře jsou dlouhé až 61 cm a představují tedy absolutní rekord v živočišné říši.[1] Je také zřejmé, že původce vajec musel být ve velikostní kategorii později žijícího čínského druhu Gigantoraptor erlianensis.[2] Paleontologové, mezi kterými nechybí již zmíněný slovenský vědec Martin Kundrát, se domnívají, že tento teropod mohl dosahovat délky kolem 8 metrů, výšky asi 3,5 metru a hmotnosti přes 3000 kilogramů. „Baby Louie“ je každopádně jediným dosud známým embryem obřího oviraptorosaura, což nám dává šanci zjistit, jak probíhala ontogeneze těchto zajímavých dinosaurů. Nevíme s jistotou, zda tito obři vysedávali na vejcích a zahřívali je – jak by napovídaly objevy jejich menších příbuzných – ale pokud ano, šlo o zdaleka největšího známého živočicha, který si takto počínal. Při hmotnosti dodávky bylo totiž sezení na vejcích (resp. mezi nimi) pro další osud mláďat zřejmě dosti kritickým obdobím.

Short English Summary: Beibeilong sinensis was a giant caenagnathid oviraptorosaur living about 90 million years ago in what is now Henan province (China). It was described based on its giant eggs and an associated embryo known for a long time as „Baby Louie“.

Hanyong Pu et al. (2017). Perinate and eggs of a giant caenagnathid dinosaur from the Late Cretaceous of central China. Nature Communications 8, č. 14952; doi: 10.1038/ncomms14952