Budou na Měsíci fungovat robotičtí těžaři už v roce 2020?
Společnost Moon Express chce už letos poslat na Měsíc soukromý modul Lunar Scout. A když půjde vše podle plánu, tak tam v roce 2020 začnou komerčně těžit suroviny.
Moon Express cílí na Měsíc. Kredit: Moon Express.

Když dnešním studentům vyprávíte, že lidé přistáli na Měsíci už v roce 1969, tak se jim tomu moc nechce věřit. A ptají se, proč tam tedy teď nikdo není? Žádná orbitální stanice, základna, nic? A mají pravdu, je to ostudné.

Bob Richards. Kredit: Rdr2001 / Wikimedia Commons.

Naštěstí se schyluje k velkému návratu na Měsíc, tentokrát, doufejme, už natrvalo. Jen to asi už nebude v režii NASA. Na Měsíc si brousí zuby Číňané, uvažujeme o něm dokonce i my v Evropské unii a velké plány mají i soukromé společnosti, překypující nadšením a energií.

Zní to až neuvěřitelně, ale pokud vyjdou plány americké společnosti Moon Express se sídlem na Floridě, tak by mohli zahájit těžbu na Měsíci už v roce 2020. Povedlo se jim sehnat finance ve výši přes 45 milionů dolarů, které zaplatí celkem tři mise k Měsíci, přičemž poslední z nich zahrnuje vytěžení měsíčních hornin a jejich přepravení na Zemi. Něco takového se nepovedlo už téměř padesát let.

Bude to nepochybný úspěch vesmírných ambicí našeho druhu. Podle Henryho Hertzfelda z institutu Space Policy Institute při Univerzitě George Washingtona ve Washingtonu, DC. můžeme zároveň očekávat mezinárodní spory, protože sice existují nějaké zákony o využití vesmírných zdrojů, jsou ale zastaralé a příliš vágní. V těchto otázkách nepanuje mezinárodní shoda a je otázkou, jestli kdy bude. V dřívějších dobách se podobné situace řešily pěstmi.

Moon Express byl založen v roce 2010, jako jedna ze společností, která usiluje o udělení prestižní ceny Google Lunar XPRIZE. První soukromá společnost, která za jistých podmínek přistane na Měsíci, vyhraje s touto cenou 20 milionů dolarů. Deadline na start mise k získání této ceny je konec roku 2017. Lidé společnosti Moon Express proto doufají, že první ze tří plánovaných misí Lunar Scout vyšlou už letos.

Google Lunar XPRIZE.

Moon Express mají připravené motory pro přistávací modul. Na ostatních komponentách ještě intenzivně pracují a testují je. Do vesmíru by měla misi Lunar Scout vynést raketa Electron novozélandské společnosti Rocket Lab. Té ale nedávno nevyšel první letový test, když sice úspěšně odstartovala, ale nedokázala vynést náklad na stanovenou oběžnou dráhu.

Uspěje Moon Express ve svém snažení? Kredit: Moon Express.

I kdyby ale společnosti Moon Express nevyšel start mise Lunar Scout do konce roku 2017, tak se prý svět nezboří. Podle jejich šéfa Boba Richardse bude jejich úsilí o dosažení povrchu Měsíce pokračovat. Cena Google Lunar XPRIZE pro ně prý není nezbytně nutná. Lunar Scout bude mít na palubě malý teleskop a zařízení pro laserovou komunikaci. V roce 2019 tam hodlají poslat druhý modul, který přistane u jižního pólu Měsíce. Bude hledat vodu a využitelné horniny a minerály.

Třetí misí společnosti Moon Express bude Harvest Moon, která by již měla zahájit těžbu na Měsíci. Pokud vše půjde podle plánu, tak by měla dorazit na Měsíc v roce 2020. Přistávací modul této mise pošle zpět na Zemi kapsuli plnou vzorků z Měsíce a pak bude pokračovat v těžbě. To se lidem podařilo naposledy v roce 1972, kdy ještě autor tohoto komentáře ani nebyl na světě. Část vzorků dostanou vědci, zbytek Moon Express prodá sběratelům a dalším soukromým zájemcům.

Veškeré vzorky dovozené z Měsíce doposud patřily americké vládě. Teď ale platí zákon The Spurring Private Aerospace Competiveness and Entrepreneurship (SPACE) Act z roku 2015, který podporuje komerční využívání zdrojů ve vesmíru. Jedinou výjimku představují živé objekty. Jinými slovy, pokud by náhodou Moon Express našel na Měsíci mimozemšťany, tak si je nesmí ponechat. Voda a minerály budou jejich.

Většina ostatních zemí světa ale takové zákony o vesmíru nemá. Jejich legislativou je tudíž prastará Outer Space Treaty z roku 1967 (česky Smlouva o zásadách činnosti států při výzkumu a využívání kosmického prostoru včetně Měsíce a jiných nebeských těles, zkráceně Kosmická smlouva). V ní se velmi vágně praví, že by průzkum vesmíru a kosmických těles měl přinášet užitek každému, což připomíná jisté neblaze proslulé slogany neúspěšných zřízení. Někteří lidé interpretují Outer Space Treaty tak, že celý vesmír patří všem a že by neměl být využíván komerčně. Podle Hertfelda budou takoví lidé z komerčních aktivit na Měsíci smutní, ale to je prý tak jediné, co s tím mohou udělat.

Video:  Moon Express Robotic Explorers

Video: How Moon Express could use robots to mine the Moon

New Scientist 13. 7. 2017.

Datum: 16.07.2017