Jak se zachovají lidé, pokud objevíme mimozemský život?
Jestli objevíme život na jiné planetě či měsíci, bude to jedna z největších zpráv historie lidstva. Jak asi lidstvo takový objev ustojí? Vědci jsou optimističtí.

Ne, že by to bylo na spadnutí. Ale poslední dobou je jasné, že vesmír je plný planet, které jsou alespoň teoreticky příznivé pro vývoj života, podobného tomu pozemskému. Takže už není tak nepředstavitelné, že časem nějaký ten život najdeme. Otázkou je, jak na to lidstvo zareaguje.

Michael Varnum. Kredit: Arizona State University.

Bude to velká zpráva, to bezpochyby. Někteří se domnívají, že lidé vyrazí do ulic, kde budou vytloukat výlohy, zapalovat auta a dělat všechny ty napínavé věci. Rozjásaný dav vyhlásí konec všem náboženství a nastane anarchie. Podle jiných to tak horké zase nebude. Reakce odborníků a celého lidstva na případný objev mimozemského života jsou ve skutečnosti už delší dobu předmětem výzkumu.

V tomhle výzkumu jede i Michael Varnum, šéf Laboratoře kulturní neurovědy, a jeho tým z Arizonské státní univerzity. Podle jejich nové studie lidé po objevu cizího života spíše nepropadnou panice a davovému šílenství.

Mechanical Turk.

Samozřejmě, pokud tu nepřistanou bizarní lodě z hlubokého vesmíru a objevený cizí život budou nějaké divné bakterie. Lidé prý budou spíše veskrze pozitivní a nový objev je nebude děsit nýbrž zajímat.

Podle Varnuma není důvod se takového objevu bát. Z cizích buněk se naše civilizace nezhroutí. Na ulicích by neměl propuknout chaos, ani by neměly hořet barikády.

Jak dlouho ještě budeme hledat? Kredit: NASA.

Badatelé pro účely výzkumu získali dobrovolníky online pomocí nástroje Amazonu pro podobné průzkumu jménem Mechanical Turk.

V první části studie popisovalo 501 dobrovolníků své reakce na případný objev mimozemského života, a to, jak podle nich zareaguje veřejnost. Výsledky říkají, že jednotliví lidé i veřejnost v takovém případě zareagují velmi pozitivně. Ve druhé části 256 dobrovolníků dostalo článek o objevu mimozemského života a 249 dobrovolníků zase článek o vytvoření syntetického života v laboratoři. Opět se ukázalo, že lidé jsou k objevu jednoduchého mimozemského života vstřícní a že očekávají spíše přínosy než rizika.

Vědci si nejsou jistí, proč to tak je. Možná je to prý tím, že jednoduchý život lidstvo neohrozí, a jeho objev zároveň přinese lidem klid, že ve vesmíru nejsme sami. Jak se zdá, veřejnost zvládne objev mimozemského života více než dobře. Teď už jenom zbývá nějaké ty cizí buňky někde najít, ať už ve Sluneční soustavě anebo na exoplanetách blízkých planetárních systémů.

IFL Science 8. 12. 2017, Live Science 6. 12. 2017, OSFPreprints osf.io/rb5mj