O.S.E.L. - RW Aurigae: Přistihli jsme hvězdu, která pohltila planety
 RW Aurigae: Přistihli jsme hvězdu, která pohltila planety
Rentgenová observatoř Chandra přispěla k prvnímu pozorování následků kolize protoplanet a jejich následného pozření mladičkou hvězdou RW Aurigae A

Destrukce planety mladou hvězdou. Kredit: NASA/CXC/M.Weiss.

Astronomové se už téměř století zlobí na mladičké hvězdy v molekulárních Temných mračnech Býk-Vozka (Taurus-Auriga Dark Clouds), které pozorujeme v souhvězdích Býka a Vozky. Tato mračna jsou nejbližší hvězdou porodnicí, vzdálenou od nás asi 450 světelných let. Zdejší hvězdy přitom mívají zvláštně proměnlivou záři.

Odborníci si lámou hlavy především nad hvězdou RW Aurigae A, která se každých pár desetiletí stmívá a pak se opět rozjasní. V posledních letech navíc dochází k tomu, že se tato hvězda stmívá častěji a na delší období. Co by to ale mohlo způsobovat? Astronomové věří, že jim odpověď na tuto otázku pomůže osvětlit procesy, které fungují při vzniku nových hvězd v molekulárním mračnu.

Hans Moritz Guenther z institutu Kavli Institute for Astrophysics and Space Research na MIT a jeho tým se nedávno pustili do výzkumu hvězdy RW Aurigae A, přičemž využívali především data americké vesmírné rentgenové observatoře Chandra. Jejich výsledky naznačují, že nejnovější změny ve stmívání hvězdy RW Aurigae A má na svědomí srážka dvou protoplanet. Po této srážce podle všeho v planetární soustavě vznikl hustý oblak plynu a prachu. Tyto pozůstatky planet padaly na hvězdu a dočasně ji zastínily hustým závojem hmoty.

Hans Moritz Guenther. Kredit: MIT.

Jak říká Guenther, počítačové simulace už dlouho předpovídají, že mladé hvězdy mohou pozřít zárodky planet, jako mýtický Kronos svoje děti. Zatím jsme to ale ještě nikdy přímo nepozorovali. Pokud jsou závěry Guentherova týmu správné, tak by to bylo poprvé, co jsme se stali očitými svědky podobné události. Pokud jde o předešlá stmívání svérázné hvězdy RW Aurigae A, tak mohlo jít o podobně katastrofické události. V raných fázích vzniku planetární soustavy to zřejmě nebude nic výjimečného.

Rentgenová observatoř Chandra. Kredit: NASA/CXC/NGST.

Hvězda RW Aur A má kolem sebe protoplanetární disk a také partnera RW Aur B, s nímž tvoří dvojhvězdu. Každá z hvězd přitom dosahuje zhruba hmotnosti Slunce. Dvojhvězda RW Aur je o něco starší, než okolní hvězdy v porodnici. Její stáří je nejspíš pár milionů let. Z našeho pohledu obyvatel soustavy staré téměř 5 miliard let to je samozřejmě stále hvězdné mládě.

Vesmírná rentgenová observatoř Chandra pozorovala hvězdu RW Aurigae A v rentgenové oblasti spektra téměř 14 hodin. Hvězda vyzařuje rentgenové záření, které pak na cestě k nám prochází hmotou v soustavě hvězdy. Analýza detekovaného rentgenového záření pak prozradí, jaká ta hmota je. Guenther a spol. dospěli k překvapivým výsledkům. V disku soustavy je spousta materiálu. Také se ukázalo, že hvězda je mnohem žhavější, než jsme si mysleli. A disk obsahuje velké množství železa. Právě železo je s největší pravděpodobností pozůstatkem srážky protoplanet a rozptýlení materiálu po soustavě.

MIT News 18. 7. 2018.