O.S.E.L. - Umělá inteligence jde po rychlých rádiových záblescích
 Umělá inteligence jde po rychlých rádiových záblescích
Rychlé rádiové záblesky nepřestávají vědce dráždit. Tak na ně poslali to nejlepší, co v dnešní době máme – vytrénované umělé inteligence. V SETI Institutu s takovou inteligencí našli 72 nových rychlých rádiových záblesků z populárního zdroje FRB 121102.

Ilustrace: Umělá inteligence loví rychlé rádiové záblesky. Kredit: Breakthrough Listen / Danielle Futselaar.

Jak jsme již několikrát na OSLU napsali, rychlé rádiové záblesky, čili oblíbené FRB (z anglického Fast Radio Burst), představují velkolepou záhadu současné astrofyziky. Přilétají na nás z hlubokého vesmíru, jako extrémně krátká a ohlušivá rádiová zavřeštění a my zatím moc netušíme, co jsou zač.

Vědci to ale nevzdávají. Výzkumné týmy po světě intenzivně zkoumají těch pár rádiových záblesků, co jsme zatím ulovili. A pátrají po dalších. Vědci mediálně známého projektu Breakthrough Listen teď na milisekundy trvající rychlé rádiové záblesky nasadili asi nejtěžší kalibr soudobé vědy. Solidně vytrénovanou umělou inteligenci.

Yunfan (Gerry) Zhang. Kredit: University of Berkeley.

Jak jistě každý ví, program Breakthrough Listen hledá ve vesmíru duchy, tedy pardon, mimozemšťany. Jenomže i jim samotným je nejspíš už jasné, že šance na úspěch je zcela mizivá. Takže prozíravě neposlouchají jenom romantické vzkazy od cizích civilizací, ale také neméně fascinující a zároveň reálné vesmírné fenomény. Jako jsou právě stále tajuplné rychlé rádiové záblesky.

Gerry Zhang z Kalifornské univerzity v Berkeley a jeho spolupracovníci s pomocí umělé inteligence detekovali 72 nových FRB záblesků od „vykřičeného“ zdroje FRB 121102. To je samozřejmě tak trochu vadou na kráse, protože FRB 121102 je zatím jediným zdrojem rychlých rádiových záblesků, který se opakoval, a to mnohokrát. Vzbuzuje tím nemalé podezření, že v jeho případě jde o poněkud jiný fenomén, který se projevuje velmi podobně jako jiné rychlé rádiové záblesky.

Green Bank loví rychlé rádiové záblesky. Kredit: SETI / Danielle Futselaar.
Ilustrace: Green Bank loví rychlé rádiové záblesky. Kredit: SETI / Danielle Futselaar.

Vlastně nešlo o nová pozorování. V srpnu 2017 tým Breakthrough Listen v centru Berkeley SETI Research Center po dobu pěti hodin sledoval inkriminovaný zdroj FRB 121102 pomocí digitálních zařízení teleskopu Green Bank. Získali 400 TB dat, z nichž vytáhli celkem 21 rychlých rádiových záblesků, což je stále velmi ohromný počet. Zhang a spol. teď vzali stejný balíček dat a vypustili na něj umělou inteligenci. Vycvičili ji na známých rychlých rádiových záblescích a udělali z ní hvězdu v analýze gigantického množství rádiových dat.

A algoritmy této inteligence vyčmuchaly v datech dalších 72 rychlý rádiových záblesků. Pro výzkumníky ze SETI byla umělá inteligence fascinující. Pomohla jim lépe porozumět chování rychlých rádiových záblesků. A také je oslnila svými možnostmi při detekci signálů v nezměrném množství dat.

Umělé inteligence přicházejí do astrofyziky divoce a dravě. Jen v samotném SETI Institutu vědci s umělými inteligencemi před časem analyzovali přes 20 milionů signálů ze soustavy radioteleskopů ATA (Allen Telescope Array) a identifikovali anomální signály pro detailní výzkum. Rovněž využili umělou inteligenci při hledání zajímavých rádiových signálů v nadějných planetárních systémech, jako je populární TRAPPIST-1. O umělé inteligenci v astrofyzice určitě zase brzy uslyšíme.

Video:  Breakthrough Listen uses machine learning to find fast radio bursts

Video: Visit the Green Bank Telescope in VR

SETI Institute 10. 9. 2018.

Datum:13.09.2018