O.S.E.L. - T. rex s tělním pancířem?
 T. rex s tělním pancířem?
…aneb Kdo byl Dynamosaurus imperiosus

Obří kosti spodní čelisti tyranosaura, objevené v roce 1900 na území Wyomingu (souvrství Lance), byly spolu s dalším odkrytým materiálem o pět let později popsány pod dnes již neplatným jménem Dynamosaurus imperiosus. Kredit: Wikipedie (volné dílo).

První fosilie, které dnes můžeme bez větších pochyb přisoudit teropodnímu dinosaurovi druhu Tyrannosaurus rex, byly objeveny na území současného Colorada v sedimentech souvrství Denver amatérským kolektorem a učitelem Arthurem Lakesem v roce 1874 (YPM 4192). Na počátku 90. let 19. století pak byly objeveny další fragmentární fosilie dosud nepopsaného druhu na území současného Wyomingu i Jižní Dakoty. Ve Wyomingu objevil paleontolog John Bell Hatcher části kostí končetin a další postkraniální materiál, který později Charles Othniel Marsh popsal jako Ornithomimus grandis.[1] V Jižní Dakotě popsal roku 1892 Marshův velký vědecký rival Edward Drinker Cope dva erodované obratle obřího teropoda pod jménem Manospondylus gigas.[2] Cope se rovněž se zařazením fosilií (dnes AMNH 3982) mýlil – domníval se, že jde o obratle velkého rohatého dinosaura („agathaumida“).[3] Trvalo pak ještě deset let, než Barnum Brown objevil ve východní Montaně typový exemplář druhu T. rex a další tři roky, než dinosaura konečně oficiálně popsal Henry Fairfield Osborn. Mezitím však ještě roku 1900 objevil Brown na území východního Wyomingu (lokalita Seven Mile Creek) fosilní materiál, s jehož zařazením si rovněž nevěděl rady. Spolu s fosiliemi obřího dravého dinosaura zde byly objeveny i fosilie hadrosaurida, ceratopsida, ankylosaurida a zkamenělé rybí šupiny. Po převozu do Amerického přírodovědeckého muzea v New Yorku dostal exemplář označení AMNH 5866 a v 60. letech byl prodán jako nepotřebný do Britského přírodovědeckého muzea v Londýně za sumu 1537 liber (dnes by částka činila spíše kolem 5 milionů liber; katalogové označení exempláře je BMNH R 7994).[4] Právě tento materiál je holotypem druhu Dynamosaurus imperiosus, domnělého obřího tyranosauridního teropoda, popsaného vědecky Osbornem jen o stránku dál než druh T. rex.[5] Opravdu se ale v ekosystémech souvrství Lance vyskytovali na samotném konci křídy hned dva obří tyranosauridi, žijící pospolu? Samozřejmě že nikoliv, ostatně svůj omyl rozpoznal již v roce 1906 i sám Henry F. Osborn.

první publikovaná rekonstrukce kostry druhu Tyrannosaurus rex od William D. Matthewa z roku 1905. V této době se ještě Henry F. Osborn domníval, že materiál AMNH 5866 je odlišný od exempláře z východní Montany a představuje tak samostatný rod a druh obřího dravého dinosaura „podobného ceratosaurovi“. Kredit: Wikipedie (volné dílo)
První publikovaná rekonstrukce kostry druhu Tyrannosaurus rex od William D. Matthewa z roku 1905. V této době se ještě Henry F. Osborn domníval, že materiál AMNH 5866 je odlišný od exempláře z východní Montany a představuje tak samostatný rod a druh obřího dravého dinosaura „podobného ceratosaurovi“. Kredit: Wikipedie (volné dílo)

Dynamosaurus totiž vůbec neexistuje, zkameněliny tohoto dinosaura dnes řadíme do druhu T. rex. Když totiž Osborn fosilie poprvé zkoumal, všiml si, že zahrnují také kostěné pláty, které považoval za jakési tělesné brnění samotného obřího dravého dinosaura. Holotyp tyranosaura, objevený o dva roky později, byl přitom natolik odlišný, že Osborn neměl na vybranou a musel pro oba exempláře stanovit jiné vědecké jméno. Svoji roli přitom sehrál fakt, že preparace fosilií z Montany tehdy ještě nebyla dokončena a Osborn navíc pospíchal, protože konkurenční Carnegieho muzeum mezitím preparovalo vlastní fosilii budoucího tyranosaura (CM 1400).[6] Materiál z Wyomingu přitom dostal název Dynamosaurus imperiosus, což doslova znamená „dynamický královský ještěr“. Teprve o rok později si Osborn svoji chybu uvědomil, a dynamosaura synonymizoval s druhem T. rex.[7] Je štěstí, že jméno T. rex se objevilo ve zmíněné popisné práci o stránku dříve než D. imperiosus, protože jinak by dnes mohlo platit právě ono druhé jméno, zatímco proslulý kolos jménem T. rex by byl takřka neznámým pojmem.[8] Jak se v průběhu preparace fosilního materiálu ukázalo, kostěné osteodermy obřímu teropodovi vůbec nepatřily, představovaly naopak pozůstatky jeho možné poslední kořisti. Tou byl zřejmě jedinec druhu Ankylosaurus magniventris, tedy velký obrněný tyreoforní dinosaurus, žijící ve stejných ekosystémech jako T. rex. Rýhy po tyranosauřích zubech na kostěných plátech tomu ostatně nasvědčují. A jaký je další osud fosilií domnělého „dynamosaura“? Po zakoupení zmíněným londýnským muzeem byly krátce k vidění v expozici, poté je však čekala dlouhá léta v depozitáři. Teprve přesně před pěti lety,  27. září roku 2013, byly některé zkameněliny tohoto exempláře poprvé odhaleny při speciální výstavě. Ne všechny části kostry však byly veřejnosti ukázány – obratle „o velikosti medicinbalu“ a žebra „delší než rozpětí lidských paží“ zůstaly stejně jako kosti spodní čelisti se zuby zavřené v depozitářích. Zajímavé ale je, že britští paleontologové se rozhodli část materiálu repatriovat zpět do Spojených států – při dodatečné preparaci se totiž ukázalo, že před půl stoletím jim jejich američtí kolegové přibalili nevědomky i materiál z jiného exempláře tyranosaura.

Short Summary in English: Barnum Brown found the first partial skeleton of Tyrannosaurus rex in eastern Wyoming in 1900 and H. F. Osborn named this skeleton Dynamosaurus imperiosus in a paper in 1905. A year later, Osborn recognized the two as synonyms, and selected Tyrannosaurus as the valid name for both. The name D. imperiosus was then abandoned.

———

[1] O. C. Marsh, (1890). „Description of new dinosaurian reptiles“, The American Journal of Science, series 3 39: 81-86.

[2] Breithaupt, Brent H.; Southwell, Elizabeth H.; Matthews, Neffra A. (2005). „In Celebration of 100 years of Tyrannosaurus rex: Manospondylus gigas, Ornithomimus grandis, and Dynamosaurus imperiosus, the Earliest Discoveries of Tyrannosaurus rex in the West“. Abstracts with Programs. 2005 Salt Lake City Annual Meeting. 37. Geological Society of America. str. 406.

[3] Osborn, H. F. (1917). „Skeletal adaptations of Ornitholestes, Struthiomimus, Tyrannosaurus„. Bulletin of the American Museum of Natural History. 35 (43): 733–771. hdl: 2246/1334.

[4] Breithaupt, Brent H.; Southwell, Elizabeth H.; Matthews, Neffra A. (2006). Lucas, S. G.; Sullivan, R. M., eds. Dynamosaurus imperiosus and the earliest discoveries of Tyrannosaurus rex in Wyoming and the West“ (PDF). New Mexico Museum of Natural History and Science Bulletin. 35: 258.

[5] Osborn, H. F. (1905). Tyrannosaurus and other Cretaceous carnivorous dinosaurs“. Bulletin of the American Museum of Natural History. 21 (3): 259–265. doi: 10.1111/j.1468-5965.2007.00735_17.x

[6] Breithaupt B. H.; et al. (2008). Wyoming´s Dynamosaurus imperiosus and other early discoveries of Tyrannosaurus rex in the Rocky Mountain west. In Tyrannosaurus rex. The Tyrant King. Larson, P. and Carpenter, C., eds. Indiana University Press, str. 57-61.

[7] Osborn, Henry Fairfield; Brown, Barnum (1906). Tyrannosaurus, Upper Cretaceous carnivorous dinosaur“. Bulletin of the AMNH. 22 (16): 281–296. hdl: 2246/1473.

[8] Osborn, H. F. (1906). Tyrannosaurus, Upper Cretaceous carnivorous dinosaur (second communication). 22: 281–296.

Datum:27.09.2018