O.S.E.L. - Legendární irská léčivá půda funguje proti rezistentním superbakteriím
 Legendární irská léčivá půda funguje proti rezistentním superbakteriím
V severoirském kraji Boho mají kouzelnou hlínu, která léčí všechny rány a infekce. A jak zjistili mikrobiologové, tohle kouzlo skutečně funguje. V irské hlíně žijí doposud neznámé strepomycety které produkují velmi účinné antibakteriální látky.

Kolonie nově objevené streptomycety Streptomyces sp.myrophorea. Kredit: G Quinn / Swansea University.

Západně od Enniskillenu, hlavního města hrabství Fermanagh, na jihozápadě Severního Irska, se rozkládá kraj kopců, jeskyní, jam a skal, který je známý jako Boho. V této oblasti mají zásaditou půdu, která je proslavená svými léčivými schopnostmi. Špetka zdejší půdy se vloží mezi vrstvy bavlněné látky a pak ji lze použít k léčení mnoha různých neduhů, od bolení zubů až po nepříjemně zanícené rány. V tomto kraji žili druidové a před nimi zde sídlili i lidé z období neolitu, asi před 4 tisíci let.

Gerry Quinn. Kredit: G. Quinn.

V kraji Boho dříve žil i Gerry Quinn, který momentálně působí na Institutu Rudjera Boskovice v chorvatském Záhřebu. O léčivé půdě věděl řadu let. Teď se s mezinárodním týmem spolupracovníků rozhodl analyzovat půdu z Boho a ověřit, co je na její legendární léčivosti pravdy. Badatelé prozkoumali půdu, která pochází z kostela Sacred Heart Church v Boho, kde se stále používá k léčení. A nestačili se divit. V irské léčivé půdě objevili doposud neznámý kmen bakterií streptomycet, které fungují jako pancéřová pěst na obávané super-rezistentní bakterie.

V dnešní době čelíme záplavě rezistentních bakterií. Je to naše chyba, že jsme si mysleli, že tradiční antibiotika vyřeší problémy s bakteriemi navždy. Bylo to naivní a pomýlené od samotného začátku. Teď jsme se dostali do pořádného průšvihu.

Dnes katolický kostel Sacred Heart Church v Boho, odkud pocházely studované vzorky. Kredit: Youngbohemian / Wikimedia Commons.

Lovci nových antibiotik proto intenzivně pátrají všude možně a hledají látky, které by bylo možné použít pro záchranu života nešťastných pacientů s drsně rezistentními infekcemi. Hledají takové látky v tropických pralesech, v hlubinách oceánů, na skládkách, v běžných domácnostech, a také v lidových legendách, s nimiž pracuje pozoruhodný vědecký obor etnofarmakologie.

Quinnův tým právě s etnofarmakologií zabodoval. Výsledkem jejich snažení je nový kmen streptomycety Streptomyces sp. myrophorea, který je účinný skoro jako nějaké druidské kouzlo. Ukázalo se, že látky těchto doposud neznámých streptomycet potlačují růst čtyř ze šesti nejobávanějších rezistentních patogenů, které jsou ve vědeckém slangu známé jako gang ESKAPE.

Zázrak z irské půdy si poradí s 1. enterokoky Enterococcus faecium rezistentními na vankomycin (VRE), 2. populárními zlatými stafylokoky rezistentními na methicillin Staphylococcus aureus (MRSA), 3. klebsielami Klebsiella pneumonia a 4. acinetobaktery Acinetobacter baumanii rezistentními na karbenepenem. Odolají mu jenom pseudomonády (Pseudomonas aeruginosa) a enterobaktery (Enterobacter). Další výhodou látek z irských streptomycet je, že fungují jak proti gram-pozitivním, tak i proti gram-negativním bakteriím. To není tak běžné.

Badatelé si pochvalují, jak ke studiu antibiotik může přispět znalost folklóru a tradiční medicíny. Na velmi aktuálním medicínském výzkumu se tím pádem mohou podílet i historici a archeologové. Zatím ještě není jasné, jaké látky objevených streptomycet jsou zodpovědné za pozorované účinky proti superpatogenům. Quinn a spol. na tom právě intenzivně pracují.

Swansea University 27. 12. 2018, Frontiers in Microbiology online 16. 10. 2018.

Datum:29.12.2018