O.S.E.L. - Revoluční kapesní detektor DS3 vystopuje v okolí radioizotopy
 Revoluční kapesní detektor DS3 vystopuje v okolí radioizotopy
Nové zařízení velikosti chytrého telefonu z programu SIGMA americké vojenské agentury DARPA umožňuje spolehlivou detekci radioaktivních izotopů. S jeho pomocí je možné odhalit nebezpečné materiály a zařízení dřív, než by je někdo chtěl použít k útoku.

Detektor radioizotopů D3S s chytrým telefonem. Kredit: Kromek.

Dnešní svět je plný radioaktivních izotopů, jak přirozených, tak i umělé vyrobených. Mnohé z nich jsou velmi užitečné. Ale některé nás mohou velmi ošklivě ohrozit, například v rukou cílevědomých zloduchů. Možné hrozbě či dokonce útoku, který by zahrnoval radioaktivní izotopy, je možné zabránit zejména včasnou detekcí takového materiálu anebo zařízení, která takové radioizotopy obsahují.

Vincent Tang. Kredit: LLNL.

Americká agentura na zázraky ve vojenských technologiích DARPA proto před časem spustila program SIGMA, jehož cílem je přinést nové, a pokud možno převratné technologie, použitelné pro detekci radioizotopů případných jaderných teroristů jakéhokoliv vyznání a národnosti. Klíčovou součástí programu SIGMA je vývoj nových detektorů radioaktivních izotopů, které by byly velmi malé, snadno ovladatelné, vysoce účinné a hlavně levné. S takovými detektory radioizotopů by podstatně vzrostla bezpečnost amerických občanů i příslušníků ozbrojených sil, stejně jako bezpečnost spojeneckých zemí, vůči jaderným rizikům.

Vedoucí programu SIGMA, fyzik Vincent Tang z laboratoří Lawrence Livermore National Laboratory (LLNL), nedávno veřejnosti představil nové a bezpochyby revoluční zařízení, který je právě takovým kapesním, jednoduchým a levným detektorem radioaktivních izotopů. Ve spolupráci s DARPA ho před časem vyvinula britská společnost Kromek. Oproti předchozím zařízením tohoto typu je mnohem menší, a také mnohem levnější. Uvnitř tohoto malého zázraku je jednopalcová (tj. 2,5 cm) kostka monokrystalu jodidu sodného aktivovaného thaliem, což je běžně používaný scintilátor k detekci radioaktivního záření. Funguje to tak, že monokrystal absorbuje přicházející záření radioizotopu a následně vyzáří fotony, které zařízení přečte a přeloží na elektrický signál. Podle charakteristického záření je možné určit, o který radioizotop se jedná.

Logo DARPA.

Detektor D3S spolupracuje s chytrým telefonem uživatele. Když se ocitne v blízkosti radioizotopu, tak se za 1-2 sekundy rozvibruje telefon a sdělí uživateli, že vystopoval radioizotop, a také odhadne jeho množství a nebezpečnost. Detektory je možné propojit do sítě a hlídat s jejich pomocí velká území, například celá města. Vzhledem k jeho velikosti a ceně by v dohledné době mohl nosit detektor, jako je D3S, každý policista, požárník nebo třeba zdravotník a další podobní zaměstnanci ve městě.

Lidé programu SIGMA zhruba před rokem spustili systém Sigma+, který je zaměřený na detekci nebezpečných látek, ať už jde o chemické, biologické nebo právě jaderné komponenty, s možným využitím k útokům vůči obyvatelstvu. Zásadní součástí tohoto systému jsou právě detektory D3S, které hlídají radioaktivní rizika. V současnosti probíhá utajované testování tohoto systému v několika městských centrech ve Spojených státech. Tang věří, že se právě systém Sigma+ stane jednou z nejúčinnějších zbraní proti případným teroristickým útokům hromadného ničení ve městech.

Video:  D3S ID standalone wearable RIID unboxed

Popular Mechanics 25. 4. 2019.

Datum:30.04.2019