O.S.E.L. - Americký laserový systém SHiELD v klíčovém testu sestřelil několik raket
 Americký laserový systém SHiELD v klíčovém testu sestřelil několik raket
Dostupných informací není mnoho, ale laserový systém SHiELD od Lockheed Martin už podle všeho sestřeluje rakety. Je to sice zatím jenom neohrabaný pozemní laser, ale protiraketové laserové systémy pro letadla jsou již na dohled.

Kdy budou mít stíhači lasery? Kredit: Lockheed Martin.
Kdy budou mít stíhači lasery? Kredit: Lockheed Martin.

US Air Force se netají tím, že pro své letouny, bojové i jiné, chtějí obranné lasery, které by sestřelovaly přilétající rakety. Právě to je náplní programu SHiELD neboli Self-Protect High Energy Laser Demonstrator. Dlouho to znělo jako čiré science-fiction. V poslední době ale vývoj bojových laserů nabírá na obrátkách.

 

Lockheed Martin intenzivně vyvíjí laserové zbraňové systémy. Kredit: Lockheed Martin.
Lockheed Martin intenzivně vyvíjí laserové zbraňové systémy. Kredit: Lockheed Martin.

Dokládá to i nejnovější úspěšný test prototypu laserového systému SHiELD. Podle představitelů US Air Force v tomto zásadním testu pozemní laserový systém sestřelil několik raket, které byly vypáleny nad Novým Mexikem. Test se odehrál 23. dubna 2019, na vojenské střelnici White Sands Missile Range, právě v Novém Mexiku, a pod vedením specialistů Air Force Research Laboratory (AFRL).

 

Na přelomový význam tohoto testu ukazuje i to, že ho obklopují tajnosti. Lidé z laboratoře AFRL například odmítli upřesnit, kolik vlastně testovacích raket bylo během testu laserem sestřeleno. Podle dostupných informací v testu sehrál hlavní roli poměrně těžký prototyp laserového systému, který musel být umístěn na zemi.


Výsledný laserový systém programu SHiELD by ale rozhodně měl být mnohem menší a hlavně mnohem lehčí, protože by měl fungovat jako součást výzbroje vojenských letounů. V laboratořích AFRL jsou přesvědčeni, že takový laserový systém SHiELD absolvuje první letové testy ve fiskálním roce 2020. Americké letectvo v roce 2017 uzavřelo kontrakt s Lockheed Martin, aby jim laser pro letadla postavili.

Dnes se letouny brání kinetickými zbraněmi, elektronickým bojem, klamnými cíli nebo klasickým manévrováním. Lasery by mohly výrazně pomoct. Kredit: US Air Force / Julianne Showalter.
Dnes se letouny brání kinetickými zbraněmi, elektronickým bojem, klamnými cíli nebo klasickým manévrováním. Lasery by mohly výrazně pomoct. Kredit: US Air Force / Julianne Showalter.


Americké ministerstvo obrany už testovalo lasery umístěné na zemi a také lasery instalované na lodích, v boji proti dronům. Jeden výstřel laseru protidronové obrany by měl stát asi tak 1 dolar. Mnozí proto očekávají, že právě obranné laserové systémy mohou být velmi efektivní v boji proti budoucím útokům hejn levných dronů.

 

Obrana proti raketám je ovšem podstatně komplikovanější, než sestřelování laciných dronů jako na pouti. Rakety létají mnohem, mnohem rychleji než drony. Zároveň je velmi složité zmenšit účinný laserový systém tak, aby se vešel na palubu letadla, letadlo s ním mohlo letět, a aby střílející laser nezpůsobil katastrofu.


Vlastně to není poprvé, kdy Pentagon něco podobného zkouší. V roce 2010 US Air Force namontovali megawattový chemický laser na upravený Boeing 747. Problém byl v tom, že chemické lasery jsou oproti moderním pevnolátkovým laserům dost nestabilní a nebezpečné. Izraelští Elbit Systems zase prodávají lasery, které útočící rakety totálně nezničí, ale oslepí jejich elektroniku.


Zatímco v laboratořích AFRL pracují na systému SHiELD, který by měl bránit letouny proti raketám země-vzduch anebo vzduch-vzduch, americká agentura protiraketové obrany Missile Defense Agency (MDA) zkouší, jestli by lasery nemohly čelit těm nejdrsnějším ze všech raket. Podle jejich představ by hi-tech letouny Lockheed Martin F-35 Lightning II vybavené vysokoenergetickými lasery, mohly zasahovat proti mezikontinentální balistickým raketám (ICBM). Výsledky prvních studií na toto téma by měly být známé už letos.

Video:  U.S. Air Force testing lasers on fighter jets


Literatura

Defense One 3. 5. 2019.


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:07.05.2019