O.S.E.L. - Scotty, ten největší tyranosaurus ze všech
 Scotty, ten největší tyranosaurus ze všech
…aneb Ještě jednou k rekordnímu predátorovi

Replika kostry „Scottyho“, jednoho z největších známých exemplářů druhu Tyrannosaurus rex. Není jisté, zda byl tento jedinec z kanadského Saskatchewanu skutečně větší než slavnější Sue z Jižní Dakoty, délkou kolem 13 metrů a odhadovanou hmotností téměř 9 metrických tun však nepochybně patřil k „první velikostní lize“. Odhadnout přesněji jeho skutečné rozměry však trvalo dlouhých 28 let od data nálezu fosilií. Kredit: Kumiko; Wikipedie (CC BY 2.0)

Přece jen se ještě jednou vracíme k osobnosti Zdeňka Buriana, i když jen velkou oklikou – také druh Tyrannosaurus rex, stejně jako mnohem méně známá Stegopelta landerensis, byl vědecky popsán v roce umělcova narození, tedy 1905. Když byl koncem října toho roku druh T. rex oficiálně představen světu, malému Zdeňkovi bylo teprve 8 měsíců. Z gigantického teropodního dinosaura, kterého později mnohokrát výtvarně ztvárnil, by měl určitě velkou radost už tenkrát – a to ještě neznal Scottyho! K objevu tohoto možná největšího známého suchozemského dravce všech dob totiž došlo až přesně deset let po umělcově smrti. Psal se rok 1991 a v pustinách kanadské provincie Saskatchewan pracoval tým paleontologů z Royal Saskatchewan Museum v hlavním městě provincie Regina. Doprovázel je také profesor střední školy ve městě Eastend, jistý Robert Gebhardt. Právě on měl to štěstí spatřit po téměř 68 milionech let pozůstatky obřího exempláře tyranosaura, který bude později znám jako Scotty (nebo také pod katalogovým označením RSM P2523.8). Fosilie objevil v sedimentech pozdně křídového souvrství Frenchman dne 16. srpna 1991, ale teprve v červnu roku 1994 mohly začít vykopávky, vedené opět zmíněným muzeem z města Regina.[1] Gebhardt se dokonce zprvu domníval, že se jedná pouze o jakési železité konkrece a nikoliv o fosilní kosti, což se později ukázalo jako mylné. Vedoucím vykopávek byl Rob Borden a jeho kolegové Tim Tokaryk a John Storer, kteří byli přítomní i při Gebhardtově objevu fosilií. Nápadně velké rozměry zkamenělých kostí byly lákavé a nový jedinec tyranosaura byl ihned označen za jednoho z největších známých exemplářů druhu T. rex, později často porovnávaného s proslulou Sue z Chicaga. Bohužel se ale ukázalo, že vyprostit celou fosilii nebude vůbec jednoduché, protože byla uvězněna v železitém pískovci a nebylo snadné jednotlivé kosti kvalitně a bezpečně očistit a vypreparovat. Paleontologové pracovali na tomto exempláři celých dvacet let a několikrát se na lokalitu objevu vraceli, aby získali další, dosud chybějící fragmenty fosilních kostí a zubů.[2] Celý proces také značně zpomalila výrazná velikost jednotlivých částí kostry. Pro jednoho z pouhých 12 v té době známých poměrně kompletních jedinců tyranosaura se brzy vžila přezdívka Scotty, a to podle lahve skotské whisky, kterou členové týmu objevivšího kostru na oslavu svého nálezu popíjeli.[3] Scotty je nyní jednou z nejkompletnějších tyranosauřích koster na světě, a to zhruba z 65 až 70 % (podle objemu kosterního materiálu).[4]

Pohled na repliku kostry „Scottyho“ v instituci T.rex Discovery Center z jiného úhlu. Ať se ale podíváte jakkoliv, nepochybně vás ohromí svou mohutností a celkovými rozměry. Samotná stehenní kost tohoto tyranosaura je dlouhá 133 cm a váží kolem 90 kilogramů. Scotty žil v období nejsvrchnější křídy (geologický stupeň maastricht), asi před 68 až 66 miliony let a dožil se věku kolem 30 let. Dosud není jisté, zda šlo o samce nebo samici. Kredit: Muhsatteb; Wikipedie (CC BY-SA 4.0)
Pohled na repliku kostry „Scottyho“ v instituci T. rex Discovery Center z jiného úhlu. Ať se ale podíváte jakkoliv, nepochybně vás ohromí svou mohutností a celkovými rozměry. Samotná stehenní kost tohoto tyranosaura je dlouhá 133 cm a váží kolem 90 kilogramů. Scotty žil v období nejsvrchnější křídy (geologický stupeň maastricht), asi před 68 až 66 miliony let a dožil se věku kolem 30 let. Dosud není jisté, zda šlo o samce nebo samici. Kredit: Muhsatteb; Wikipedie (CC BY-SA 4.0)

V roce 2010 začal mladý paleontolog Scott Persons z Univerzity v Albertě zkoumat a měřit jednotlivé kosterní části různých exemplářů druhu T. rex se záměrem zjistit, který z nich byl skutečně největší. Tento výzkumný projekt byl ukončen až letos na jaře, kdy na základě obvodu stehenní kosti Scottyho Persons doložil, že se pravděpodobně jednalo o nejmohutnějšího známého jedince druhu T. rex vůbec. Měl být ještě zhruba o 5 % hmotnější než dosud rekordní Sue, a to konkrétně svými 8870 kg vůči 8460 kg u exempláře z Jižní Dakoty. Odhadovaná délka rovných 13 metrů rovněž Scottyho zhruba o 70 cm staví do popředí před slavnější Sue, objevenou o pouhý rok dříve. Problém je pouze v tom, že jednotlivé kosterní fragmenty u různých jedinců tyranosaurů se velikostně liší a rozdíl 5 % je příliš malý na to, aby šlo snadno vyloučit statistickou chybu. Jiný mi slovy, nevíme s jistotou, zda skutečně byl Scotty větší než Sue, jejich velikost je přibližně stejná. Máme tedy před sebou nejméně dva jedince druhu T. rex, u nichž tělesná hmotnost pravděpodobně výrazně přesáhla 8000 kilogramů, což z nich činí jedny z největších známých suchozemských predátorů (a teropodních dinosaurů) vůbec.[5] Pokud bychom brali výpočet hmotnosti od Personse a jeho kolegů za bernou minci, pak můžeme konstatovat, že Scotty byl téměř 4,5milionkrát těžší než nejdrobnější současný teropod kalypta nejmenší[6], více než 20 tisíckrát těžší než nejmenší známý druhohorní teropod Microraptor zhaoianus[7] a více než stokrát těžší než průměrný dospělý muž. Scotty by také vyvážil asi osm osobních automobilů, dva středně velké slony africké a nákladní automobil. Histologický výzkum kostí dále odhalil, že Scotty byl nejspíš velmi starý exemplář, který zahynul ve věku kolem 30 let (Sue se dožila „jen“ asi 28 až 29 let). Není jisté, zda se jednalo o samce či samici, zajímavý je ale objev patologií na kostře (zlomené a znovu srostlé pravé žebro, ocasní obratel a otvor za očnicí), které dokládají, že i tento jedinec byl pokousán jiným tyranosaurem. Nechybí také možné doklady o parazitické infekci prvokem, vzdáleně příbuzným bičence drůbeží, v podobě otvorů na čelistech.[8] Tato pravěká obdoba trichomoniózy byla zřejmě specifická pro druh T. rex a jeho nejbližší vývojové příbuzné, protože se s ní setkáváme zejména u tohoto druhu.[9] Scotty je dnes k vidění nejméně ve dvou trvalých expozicích (v Eastendu a Regině) a replika jeho kostry už byla vystavována v Japonsku i jinde. Do budoucna se zřejmě bude jednat o jednu z nejslavnějších fosilií dravého dinosaura na světě, konkurující i proslavené Sue.

Short Summary in English: “Scotty” is the nickname for an exceptionally large individual of Tyrannosaurus rex, discovered in 1991 in Saskatchewan, Canada. With its estimated length of 13 meters and a weight of about 8870 kg it might represent the largest theropod dinosaur known to science (even bigger than famous “Sue” from South Dakota).

---------