O.S.E.L. - Prospěšná radiace
 Prospěšná radiace
Dobrá zpráva pro všechny obce, které byly vybrány jako lokality pro případnou stavbu úložiště jaderného odpadu – mírná radiace je zdraví prospěšná.

Opět se potvrzuje, že člověk má odnepaměti tendenci bát se věcí, kterých by se bát nemusel, a naopak se nestrachuje z věcí, které by mu strach nahánět měly. Představa, že radiace vždycky škodí nebyla nikdy prokázána.

Norník tajgový (Clethrionomys rutilus) prosperuje pod malými dávkami gama záření.

Naopak, existuje celá řada studií, které jasně dokazují, že mírná radiace – zhruba 50krát až 200krát vyšší než je přirozené radiační „pozadí“ – má na lidské a zvířecí zdraví příznivé účinky. Podobně je to i s některými jedy, např., s dioxiny. Tento efekt je znám už od 19. století a označuje se jako hormeze. Nemá nic společného s homeopatií, i když je s ní často házen do jednoho pseudovědeckého pytle.
Nyní přicházejí na stránkách vědeckého časopisu Environmental Toxicology and Chemistry s dalším důkazem o prospěšnosti malých dávek radiace kanadští vědci z University of Toronto ze Scarbourough. Jde o dosud nejrozsáhlejší a nejdlouhodobější studii hormeze v přirozených podmínkách. Vedoucí projektu Rudy Boonstra a jeho kolegové sledovali zdravotní stav populací norníků tajgových v okolí Whiteshell Nuclear Research Establishment v manitobské Pinawě. Zjistili, že norníci chronicky ozařovaní malými dávka gama záření mají v lepším stavu imunitní systém a dožívají se průkazně vyššího věku. Výzkum financovala Atomic Energy of Canada.

Pramen:  Environmental Toxicology and Chemistrywww.savci.upol.cz
Tento příspěvek není sponzorován „duhovou energií“ ČEZ.

Datum:31.01.2005 00:15