O.S.E.L. - Nejsledovanější hvězda nepolevuje: Betelgeuse mění zdánlivý tvar!
 Nejsledovanější hvězda nepolevuje: Betelgeuse mění zdánlivý tvar!
Nedávná pozorování soustavy teleskopů Very Large Telescope v Chile ukázala, že s Betelgeuse se vážně děje něco dramatického. Atraktivní červený veleobr možná udělal zcela monstrózní hvězdnou skvrnu. Nebo vyplivl naším směrem ohromné mračno prachu a plynu. Anebo, a ta možnost je stále ve hře, skončilo odpočítávání.

Betelgeuse optikou zařízení SPHERE. Kredit: ESO/M. Montargès et al.

Pokud jste si mysleli, že potměšilý červený veleobr už nemůže ničím překvapit, tak jste byli vedle. Nepodceňujte gigantické hvězdy. Betelgeuse si zjevně užívá svou doslova hvězdnou popularitu a své fanoušky udržuje napnuté k prasknutí. Jako by nestačilo, že mediální superstar z Orionu zhasla víc, než kdokoliv čekal. Nová pozorování Evropské jižní observatoře ukazují, že Betelgeuse také mění svůj zdánlivý tvar, což je na pováženou.

Miguel Montargès. Kredit: M. Montargès.

Miguel Montargès z belgické Katholieke Universiteit Leuven a jeho kolegové pozorovali populárního veleobra od loňského prosince, se soustavou teleskopů Very Large Telescope (VLT) Evropské jižní observatoře, na hoře Cerro Paranal v Chiles. Jejich cílem bylo poodhalit příčiny záhadného zhasínání Betelgeuse. Mezi prvními snímky v tomto výzkumu byl i snímek pořízený zařízením SPHERE v oblasti viditelného záření, který fantasticky zobrazuje povrch Betelgeuse. Šťastnou souhrou okolností badatelé nasnímali Betelgeuse srovnatelným způsobem i v lednu 2019, takže teď mohli porovnat, jak se veleobr změnil za zhruba pozemský rok.

Člověk ani nemusí být zkušený astronom, aby si při pohledu na dvojici snímků všiml, že se s Betelgeuse opravdu něco děje. Jak je vidět, červený veleobr za ten rok nejen potemněl, ale také zešišatěl. Otázkou je, co to znamená. Problém je v tom, že podobná pozorování jsou nesmírně vzácná, natož u blízké hvězdy, co je viditelná pouhým okem. Takže zatím příliš nerozumíme chování umírajících hvězd a nevíme přesně, co bychom vlastně od Betelgeuse měli čekat.

Prach a plyn kolem veleobra v infračervené oblasti. Betelgeuse plive hmotu na všechny strany. Ale proč teď tak pohasnul? Kredit: ESO/P. Kervella/M. Montargès et al. / Eric Pantin.

Všichni si ve skrytu duše přejí, aby to byl „nádech“ před finální explozí supernovy. Nemůžeme to zcela vyloučit a Betelgeuse teoreticky může explodovat každým okamžikem. Nicméně, odborníci tvrdí, i když nejspíš tak trochu alibisticky, že supernova ještě asi není na pořadu dne. Další možností je nějaká neobvyklá hvězdná aktivita, s jakou nemáme blízkou zkušenost, která ochladila podstatnou část velikého povrchu veleobra. Mohla by to být například hvězdná skvrna, i když tak obrovská a temná, že jsme ve Sluneční soustavě nic podobného neviděli. Anebo se mohlo stát, že Betelgeuse, což je pěkně divoké umírající monstrum, vyvrhl ohromný oblak prachu a plynu, který nám teď zaclání výhled.

Až čas ukáže, která ze zmíněných možností je trefou do černého. Do té doby se musíme obrnit trpělivostí. Na druhou stranu, máme teď možnost sledovat atraktivní souhvězdí Orion, které je teď v zimě skvěle vidět, s ještě větší chutí. Kdykoliv nás to napadne, tak můžeme zkontrolovat, jestli tam Betelgeuse ještě je. Kdo ví, mohl by třeba natolik dramaticky pohasnout, že Orion změní tvar. Anebo se dočkáme životní show a na nebi se zažehne druhý, mnohem pozoruhodnější měsíc.

Video: ESOcast 217 Light: ESO Telescope Sees Surface of Dim Betelgeuse