O.S.E.L. - Falcon 9 odstartoval (aktualizováno - docking, uvítání na ISS)
 Falcon 9 odstartoval (aktualizováno - docking, uvítání na ISS)
Video: Úspěšný start rakety Falcon 9 s kosmickou lodí Crew Dragon americké firmy SpaceX + simulátor řízení lodi

Aktualizace:

Uvítání na ISS

Přiblížení a docking

Po odkládání startu kvůli riziku zasažení bleskem při průchodu rakety oblačností, mohla nyní z foridské rampy 39A konečně odstartovat raketa Falcon 9 s kosmickou lodí Crew Dragon s dvoučlennou posádkou. Cílem je Mezinárodní kosmická stanice a jde o první pilotovaný let lodi postavené soukromou firmou SpaceX Elona Muska. Poté, co ve středu zmařila plány bouřková mračna se na mysu Canaveral počasí umoudřilo a ve druhém startovacím okně, které se otevřelo v sobotu po 21:22 SELČ můžeme sledovat záznam úspěšného startu zde:

V tuto chvíli je již loď na oběžné dráze a ke spojení se stanicí ISS by mělo dojít okolo 16:29 SELČ.

Pokud si chcete vyzkoušet, jak se loď Crew Dragon řídí, zde lze spustit simulátor::

Posádku tvoří ostřílení astronauti NASA, třiapadesátiletý Doug Hurley a o čtyři roky mladší Bob Behneken. Pro oba to jsou už třetí lety do vesmíru.

Pro  Dragon to je již druhý let k mezinárodní stanici ISS. K prvnímu došlo v březnu loňského roku. Tehdy v křesle byla připoutána jen figurína a spojení s ISS proběhlo automaticky. Při tomto letu si kapitán vyzkouší, zda funguje i ruční řízení lodi. Posádka se na ISS zdrží jeden až čtyři měsíce, podle toho, jak budou fungovat solární baterie Dragonu.

Je dobře, že Elonu Muskovi vše tentokrát klaplo na jedničku. Jen několik hodin před plánovaným startem vesmírné lodě Crew Dragon totiž na testovací rampě v americkém státě Texas, na kosmodromu Boca Chica, došlo k výbuchu jiné rakety společnosti SpaceX. Prototyp označovaný jako  SN4 s motorem Raptor. Ten spaluje kapalný metan a kyslík. Oba plyny jsou podchlazeny a jsou v tekutém stavu. Jako příčina nehody se předpokládá únik kyslíku. I když s nosičem Falkon událost nesouvisí, na náladě astronautů to jistě nepřidalo.  Zde jsou záběry neuspěšného pokusu nosiče, který má dopravovat  posádku a 100 tun nákladu na Měsíc a později i na Mars:

Datum:31.05.2020