O.S.E.L. - Řetězec fastfoodů KFC vyvíjí 3D tištěné kuřecí nugety
 Řetězec fastfoodů KFC vyvíjí 3D tištěné kuřecí nugety
Kentucky Fried Chicken experimentují se 3D biotiskem kuřecích nugetů. Ve spolupráci se startupem 3D Bioprinting Solutions hodlají vyrábět biotištěné nugety přírodní konzistence i chuti z kultur kuřecích buněk, rostlinného materiálu a původního KFC koření pro kuřecí nugety.

Chicken McNuggets. Kredit: KFC.

Loni jsme byli svědky toho, jak řetězec KFC zařadil do své nabídky rostlinnou náhražku kuřecího masa. Teď společnost postoupila ještě o krok dál a pracuje na 3D biotisku kuřecích nugetů z laboratorně napěstovaných kuřecích buněk. Vyplývá to z nedávné tiskové zprávy KFC, podle které společnost usiluje o vytvoření prvních laboratorních biotištěných kuřecích nugetů.

Společnost KFC se za tímto účelem spojila s ruským startupem 3D Bioprinting Solutions, aby společně vytvořili „maso budoucnosti“. Plánují používat napěstované kuřecí buňky a rostlinný materiál ke 3D tisku kuřecích nugetů, vrstvu po vrstvě. KFC, jak by se dalo očekávat, zdůrazňují, že jde o více etický a vůči přírodě šetrnější přístup, nežli dosavadní postupy výroby kuřecích nugetů. Především jde o to, že 3D biotisk kuřecích nugetů by podstatně omezil množství potřebných zvířat z farem. Jak KFC dodávají, při výrobě 3D tištěných kuřecích nugetů by nebylo ublíženo žádnému kuřeti.

3D Bioprinting Solutions, logo.

Pro ruský startup je to v poslední době podruhé, kdy se objevili v globálních médiích. Před pár dny totiž vyšlo najevo, že právě 3D Bioprinting Solutions sehráli významnou roli v nedávno zveřejněném experimentu z prosince 2018, kdy ruský kosmonaut Oleg Kononěnko uskutečnil na palubě ISS tkáňové inženýrství a ve vesmíru vyrobil lidskou chrupavku. Použil přitom zařízení „Bioprinter Organ.Aut“, které postavili právě 3D Bioprinting Solutions.

Kentucky Fried Chicken, Oaxaca City, Mexiko. Kredit: Nsaum75 / Wikimedia Commons.

Představitelé startupu 3D Bioprinting Solutions uvádějí, že postupy 3D tisku, které se již před časem prosadily v medicíně, se teď stávají velmi populárními ve výrobě potravin, jako je právě maso. KFC a 3D Bioprinting Solutions spoléhají na to, že rychlý vývoj technologií umožní výrobu a prodej cenově dostupných 3D tištěných masných produktů.

KFC vyvíjejí se 3D Bioprinting Solutions produkt, který by měl napodobit jak chuť, tak i konzistenci přírodního kuřecího masa. Výrobní proces přitom bude zahrnovat pěstování kuřecích buněk v laboratorních podmínkách. K těmto buňkám bude přidáván rostlinný materiál a KFC dodají koření a suroviny pro obalení masa, které budou odpovídat původním, používaným pro přírodní kuřecí nugety ve fastfoodech KFC.

Vědci, kteří mají s podobnými procesy biotisku zkušenosti, jsou ohledně využití v řetězci fastfoodů spíše skeptičtí. Se současnými technologiemi je prý taková výroba velice pomalá a pracná. KFC se tím ale zjevně nehodlá nechat odradit, alespoň prozatím. Letos v prosinci chtějí testovat 3D tištěné kuřecí nugety na zákaznících fastfoodů v Moskvě.

Video: KFC to introduce 3D bioprinting tech to make chicken nuggets