O.S.E.L. - Standard pro spermie?
 Standard pro spermie?
Genetický „zlatý standard“ by mohl přispět k diagnóze a léčbě mužské neplodnosti.

Výzkumy ukazují, že 7-10% mužů je dnes neplodných.
Nejpoužívanější vyšetřovací metodou, zda spermie jsou zdravé, je pohled na jejich tvar a posouzení jejich pohybu. Asistovaná reprodukce, pracující s jednotlivými spermiemi, které jsou skleněnou kapilárou vpravovány přímo do vajíčka, potřebuje mnohem přesnější  posouzení kvality spermií  než umožňuje  pouhý  pohled do mikroskopu. Určení zdravých spermií nabývá při asistované reprodukci na významu především proto, poněvadž se často pracuje s abnormálními ejakuláty a s abnormálními spermiemi.
Odborníci ze Státní zdravotní univerzity v Detroitu (Michigan, USA) zjistili, že u zdravých spermií je 3000 různých  mesenger RNA. Zmíněné mRNA slouží jako přenašeči informace a umožňují, aby buňka podle kódu uloženého v DNA mohla začít tvořit proteiny. Těchto 3000 mRNA nazvali „zlatým standardem“ a ten by podle autorů měl sloužit při porovnávání genetického vyšetření spermií od mužů, kteří mají s plodností problémy.
Někteří odborníci ale prohlašují, že je zatím příliš brzo na to, aby vyšetření pomocí porovnání s tímto standardem  nahradilo klasické vyšetření. Argumentují tím, že  časného rozvoje embrya se neúčastní jen několik tisíc RNA, přenášejících kódy pro tvorbu proteinů. Jedná se o neskutečně spletitý proces. Takový pohled, že spermie nenese jen polovinu chromosomů a trochu vápníku, který jako jiskra aktivuje vajíčko je značně zjednodušený.
Bez ohledu na probíhající spor se všeobecně soudí, že odchylky v mRNA by mohly brzo vysvětlit, proč klonovaná embrya často vykazují zdravotní poruchy. Klonovaná embrya jsou ochuzena o to, co do vajíčka při vzniku nového jedince vnáší otec. Klonování je totiž přenesení jádra do jiné buňky, ze které je jádro odstraněno. Kdyby se podařilo zjistit,  které mRNA se klonům nedostávají, mohly bychom je do klonů dodat a zajistit, aby byly mnohem životaschopnější.
Nová technika by mohla také  přispět při odhalování, které z používaných postupů jako je používání pesticidů, herbicidů, insekticidů, defoliantů, detergentů, chlorování vody,… přispívá ke vzniku poruch spermií a k rostoucí neplodnosti mužů.

Datum:29.09.2002