O.S.E.L. - Pravděpodobnost zásahu Země Apophisem v roce 2068 se zvýšila
 Pravděpodobnost zásahu Země Apophisem v roce 2068 se zvýšila
Astronomové znovu analyzovali dráhu nepříjemně blízké planetky Apophis. Tentokrát vzali v úvahu jev Jarkovského, v němž na oběh planetky působí zpoždění vyzařování tepelného záření po zahřátí Sluncem. Při přiblíženích v letech 2029 a 2036 bychom měli být v pohodě, v roce 2068 to bude napínavější, než jsme mysleli.

Model planetky Apophis. Kredit: Astronomical Institute of the Charles University: Josef Ďurech, Vojtěch Sidorin.

Planetka (99942) Apophis byla objevena v roce 2004. Jak je v podobných případech obvyklé, astronomové záhy potom propočítali její oběžnou dráhu. Ukázalo se, že tato planetka z takzvané Atenovy skupiny, s rozměry asi 450 krát 170 metrů a hmotností odhadovanou na 60 milionů tun, nám bude poněkud brnkat na nervy. V příštích desetiletích se přiblíží k Zemi v letech 2029, 2036 a 2068. Badatelé zároveň dospěli k závěru, že riziko srážky Apophise se Zemí je velmi malé. To by se ale mohlo změnit.

David Tholen. Kredit: University of Hawaii.
David Tholen.
Kredit: University of Hawaii.

Astronom David Tholen z americké University of Hawaii nedávno prezentoval výsledky svého týmu na virtuálním setkání American Astronomical Society's Division for Planetary Sciences. Zabývali se právě planetkou Apophis, její oběžnou dráhou a možností střetu se Zemí. Jak se zdá, čísla se poněkud změnila v náš neprospěch.

Tholen upozornil na to, že v předchozích studiích badatelé nebrali v úvahu jev Jarkovského. Jde o změnu dráhy tělesa, jako je planetka, v důsledku zpožděného vyzařování tepelného záření z povrchu tělesa na noční straně, po jeho zahřátí Sluncem na denní straně. Tholenův tým spočítal, že tento jev popostrčí Apophis asi o 170 metrů ročně.

Předpokládaný průlet Apophise v roce 2029. Kredit: NASA/Marco Polo.

Když poté vědci přehodnotili předpovědi dostaveníček Apophise se Zemí, tak dospěli k závěru, že v letech 2029 a 2036 to bude zřejmě bez problémů. V roce 2068 to ale bude o něco zajímavější. Astronomové každopádně doporučují, že bychom Apophise měli bedlivě sledovat a hlídat jeho oběžnou dráhu. Tholen je přesvědčený, že po prvním větším přiblížení Apophise v roce 2029 budeme mít o dost jasněji.

Když se teď objevilo varování ohledně Apophise pro rok 2068, tak je docela dobře, že už pracujeme na technologiích, které by nám mohly poskytnout únikový plán z podobné šlamastyky. Například NASA připravuje misi DART (Double Asteroid Redirection Test), která by měla odstartovat v červenci 2021. Poletí k jiné blízké planetce (65803) Didymos z Apollonovy skupiny planetek. Tam by měla v říjnu 2022 narazit do měsíce planetky jménem Dimorphos (Didymos B, dříve též Didymoon) o velikosti cca 160 metrů a pokusit se tím změnit jeho oběžnou dobu o přibližně 10 minut. Podobný zákrok bychom přitom mohli v případě potřeby použít vůči dotěrnému Apophisovi.

Phys.org 13. 11. 2020.