O.S.E.L. - Tajemství papouščí červeně
 Tajemství papouščí červeně
Biochemici odhalili tajemství pestrého zbarvení papouščího peří.

Za krásnou červeň vděčí papoušci jedinečným molekulám psitakofulvinů.

Tým Kevina Mc Gratha z Arizona State University přišel na kloub světu papouščích barev. Zvěstuje to v publikaci zveřejněné vědeckým časopisem Biology Letters. Z 350 druhů papoušků má 80% alespoň nějaké to pírko červené. Většina zvířat se barví na červeno, oranžovo nebo žluto pomocí karotenoidů. Jenže papoušci využívají úplně jiných barviv, tzv. psitakofulvinů. Pětice molekul z této skupiny je plně zodpovědná za papouščí červeň. Jsou to jedinečné pigmenty. Nikde jinde v přírodě se nevyskytují, ale papoušci je mají ve svém repertoáru barev všichni – bez výjimky. McGrath se proto domnívá, že psitakofulviny mají pro papoušky velký evoluční význam. Pták vyrábí pigment v těle v místě, kde roste brk. Psitakofulviny mají zvláštní vlastnost neutralizovat tzv. volné radikály narušující buňky i organické molekuly. Proto se zřejmě významnou měrou podílejí i na udržení dobrého zdravotního stavu papoušků. Možná se právě za jejich účinkem skrývá  část tajemství papouščí dlouhověkosti. McGrath by rád odhalil i další záhadu papouščích pestrých barev. Tito ptáci jsou v rámci druhu zbarveni nezvykle „jednotně“. Mezi jednotlivými ptáky existují ve zbarvení jen minimální odchylky. Tím se výrazně liší od jiných pestře zbarvených ptáků.

Pramen: Biology Letters