O.S.E.L. - Kelley Aerospace nabízejí nadzvukové bojové drony Arrow
 Kelley Aerospace nabízejí nadzvukové bojové drony Arrow
Prudce elegantní tryskové drony Arrow singapurských Kelley Aerospace jsou jako 16tunové šipky hozené do oblohy. Mohou operovat samostatně anebo létat na mise v hejnu, které povede velitelský letoun s lidskou posádkou. Jejich specialitou by měly být letecké bitvy a útoky na pozemní cíle.

Smrtelně elegantní Arrow. Kredit: Kelley Aerospace.
Smrtelně elegantní Arrow. Kredit: Kelley Aerospace.

Autonomní stroje se nám vyvíjejí před očima, ať už jde o civilní nebo vojenské typy. Společnost Kelley Aerospace se sídlem v Singapuru nedávno ukončila dohady kolem svého programu autonomních dronů a oficiálně představila Arrow, nadzvukový tryskový bojový dron. Kelley Aerospace zároveň oznámili, že ji mají stovku předobjednávek od zákazníků, které zajímají především letecké bitvy a letecké útoky na pozemní cíle.

 

Operace hejna dronů Arrow s pilotovaným velitelským letounem. Kredit: Arrow.
Operace hejna dronů Arrow s pilotovaným velitelským letounem. Kredit: Arrow.

Jak je u podobných konceptů obvyklé, dron Arrow se může účastnit různých typů misí. Může létat zcela autonomně, včetně startu a přistání. Také jej může pilotovat pozemní lidský operátor. Drony Arrow mohou létat na mise v hejnu, které povede stroj s lidskou posádkou, a také se mohou vypravit samostatně, na sólovou misi. Základním cílem dronů Arrow je hrát roli posil pro letectvo s lidskou posádkou a zvětšit bojovou sílu letectva na bojišti. Podle Kelley Aerospace jde o první nadzvukový dron, který je vybavený pokročilou hejnovou inteligencí a schopností létat v leteckých flotilách.

 

Black Eagle. Kredit: Kelley Aerospace.
Black Eagle. Kredit: Kelley Aerospace.

Charakteristickou vlastností dronu Arrow je lehká samonosná konstrukce (monocoque) z uhlíkových vláken. Maximální vzletová hmotnost dronu je 16,8 tuny, přičemž dron uletí více než 4 800 kilometrů. Díky své konstrukci, kterou navíc nezatěžují prvky potřebné pro letouny s lidskou posádkou, je Arrow slušně pevný a odolný. Podle Kelley Aerospace je navržený tak, aby vytvářel jen minimální radarový a infračervený obraz.

 

Pokud jde o finance, pořizovací cena dronu Arrow by měla být relativně nízká, podle výbavy, 9 až 16 milionů dolarů. Pro srovnání, jeden pilotovaný letoun Lockheed Martin F-35 Lightning II přijde zhruba na 200 až 230 milionů dolarů. Vzhledem k „příznivé“ ceně by drony Arrow mohly létat i na vysoce rizikové mise, s omezenou možnost návratu.

 

„Šíp“ na zemi. Kredit: Kelley Aerospace.
„Šíp“ na zemi. Kredit: Kelley Aerospace.

Kromě dronu Arrow Kelley Aerospace vyvíjejí i další vojenský dron Black Eagle. Má vrtulový pohon, rozpětí křídel 29 metrů a velkou výdrž. Ve vzduchu by se měl udržet více než 57 hodin. K dispozici má pokročilou avioniku a GPS systémy.

 

Kelley Aerospace také nedávno oznámili, že pro výrobu dronu Arrow vytvoří minimálně 250 pracovních míst. Zároveň hodlají v průběhu příštích 5 let získat zhruba 500 pilotů, kteří budou operovat s bojovými drony. Společnost neuvedla bližší detaily o zákaznících, kteří si předobjednali drony Arrow. Zároveň prý v současné době testují dva prototypy, ve Spojených státech a ve Švédsku.

 

Literatura

Interesting Engineering 28. 2. 2021.


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:02.03.2021