O.S.E.L. - LINKY
 LINKY
Staroegyptská detektivka, budoucnost letů do vesmíru, kdy vyschly řeky na Marsu, jak se polární záře na Jupiteru liší od těch pozemských, vojenské technologie v antice i logické hádanky... Následuje další díl odkazů.

Polární záře na Jupiteru mají jinou podstatu než ty pozemské. Nabité částice vnikající do magnetosféry nepocházejí ze Slunce, ale produkuje je vulkanická činnost na měsíci Io.
Zdroj: Astro.cz

Populární detektivka ze starého Egypta v dalším kole. Byl Tutanchamón zavražděn. Poslední příspěvek do diskuse říká, že ne. Vyšetření faraonových ostatků prostřednictvím CT alespoň neukázalo žádné rány do týla hlavy.
Zdroj: Idnes

Aksúmský obelisk se vrací zpět z Itálie do Etiopie. Do Itálie byl odvezen ve 30. letech.
Zdroj: Ihned
Poznámka: Aksúm byla v prvních stoletích našeho letopočtu mocná říše, která ovládala zhruba dnešní Etiopii, Súdán a jih Arabského poloostrova. Šlo současně o jeden z prvních států, ve kterých bylo za státní náboženství uznáno křesťanství.

Ve věku 98 let zemřel nositel Nobelovy ceny za fyziku a jeden z tvůrců atomové bomby Hans Bethe.
Zdroj: Lidové noviny

Nizozemský astronaut André Kuipers v rozhovoru uvádí, že lety do kosmu brzy výrazně zlevní. "Za takových deset, patnáct, možná dvacet let to bude mnohem dostupnější, takže i vy budete mít slušnou šanci podívat se do vesmíru," tvrdí doslova.
Zdroj: Lidové noviny
Poznámka: Jinak je celý rozhovor bohužel strašně "popíkový" ve stylu "bylo vám ve vesmíru někdy špatně?".

Bobři jsou schopni udržet si velkou genetickou variabilitu i v malých populacích. K obnovení bobří populace díky tomu může stačit i pouhá trojice zvířat.
Zdroj: VTM-Science.
Poznámka: Jak se to projeví na genomu bobra? Má to nějaký vliv na rychlost evolučních změn?

Velmi půvabná dvojice úloh z Transhumanismus.cz:
Jeden člověk má dvě kočky. Alespoň jedna z nich je kocour. Jaká je pravděpodobnost, že oba dva jsou kocouři?
Jeden člověk měl dvě kočky - jednu černou a jednu bílou. Bílá je kocour. Jaká je pravděpodobnost, že oba jsou kocouři?
Poznámka: V diskusi najdete již desítky komentářů.

Na Marsu tekla voda, kdy ale zdejší řeky vyschly? Podle všeho už před asi 4 miliardami let, tedy v době, kdy se pozemský život teprve rodil. To samozřejmě snižuje i pravděpodobnost, že na Rudé planetě život vůbec stačil vzniknout, než se místní podmínky zhoršily.
Zdroj: Science World

K úvahám o tom, jak hluboko v zemské kůře žijí mikroorganismy (Osel - https://www.osel.cz/index.php?clanek=1161), by snad stálo za to odkázat na článek v časopise Vesmír. Recenze knihy Hluboká horká biosféra popisuje možnost, že právě v zemských hlubinách má pozemský život svůj původ.
Zdroj: Vesmír

Skutečně platí, že starověká věda byla nepraktická a nebyl zde zájem o technologické aplikace? Ale co armáda? Co všechno bylo v antice vymyšleno třeba v oblasti výbušnin, hořlavin nebo válečných strojů? Jaká je podstata řeckého ohně? Opravdu Archimédes zapálil římské loďstvo odrazem slunečních paprsků od štítů?
Zdroj: Science World