O.S.E.L. - Ještěr společnosti Atlas Copco
 Ještěr společnosti Atlas Copco
…aneb Představení australského polárního dinosaura

Model ornitopoda druhu Atlascopcosaurus loadsi, žijícího v období rané křídy na území dnešní jihovýchodní Austrálie. Tento asi dva až tři metry dlouhý býložravec obýval území za tehdejším jižním polárním kruhem a musel tedy snášet velmi chladná a temná období. Formálně byl popsán paleontologickým párem manželů Richových v roce 1989. Na snímku je model z polského JuraParku ve městě Solec Kujawski. Kredit: Bardrock; Wikipedia (volné dílo)

Fantazie vědců při pojmenovávání dinosaurů je takřka bezmezná a mnozí obyvatelé druhohorního světa by se lidské kreativitě vyvinuté v tomto směru nestačili divit. Jedním z takových dinosaurů je také malý ornitopod druhu Atlascopcosaurus loadsi, jehož fosilie byly objeveny v dnes již proslulé paleontologické lokalitě Dinosaur Cove na jihovýchodě australského státu Victoria.[1] Jak už rodové jméno dinosaura více než zřetelně napovídá, vzniklo jako pocta a poděkování švédské průmyslové společnosti Atlas Copco, vyrábějící průmyslové stroje a vybavení. Právě tato společnost s mezinárodním rozšířením totiž poskytla potřebnou techniku, využitou paleontology při vykopávkách v sezóně 1984 i po dobu dalších deseti let, kdy vybavení od Atlas Copco pomáhalo vykopat nezbytný asi šedesát metrů dlouhý tunel do stěny útesu u pobřeží. Již v sezóně 1984, ve které byly poprvé objeveny fosilie nového ornitopoda, bylo odkryto celkem asi 85 fosilních fragmentů. Paleontologická manželská dvojice Thomas a Patricia-Vickers Richovi postupně objevili více exemplářů malých ornitopodů, bohužel však žádné dobře zachované a téměř kompletní kostry.[2] Z vděčnosti pak v roce 1989 nového ornitopoda pojmenovali právě po společnosti, která jim během desetiletí náročných vykopávek nejvíce pomohla.[3] Doslovný překlad rodového jména Atlascopcosaurus zní „Ještěr (společnosti) Atlas Copco“ a druhové loadsi odkazuje k Williamu Loadsovi, který byl v dané době vrchním manažerem zmíněné společnosti ve státě Victoria, přičemž se na vykopávkách sám aktivně podílel. Jakým dinosaurem ale malý ornitopod z jihovýchodu Austrálie kdysi dávno byl? Co všechno už jsme o něm dokázali zjistit a co se už po uplynutí geologických věků pravděpodobně nikdy nedozvíme? Atlaskopkosauři, jak bychom mohli v českém tvaru jejich rodové jméno přepisovat, žili v období rané křídy, v průběhu geologického věku apt (před 125 až 112 miliony let). Konkrétněji to bylo v pozdní fázi tohoto období křídové periody, asi před 118 až 112 miliony let.[4] Typový exemplář s označením NMV P166409 byl objeven v lokalitě Point Lewis při pobřeží v sedimentech geologického souvrství Eumeralla. Další exempláře pak byly odkryty také na lokalitách Dinosaur Cove East, Dinosaur Cove West a Slippery Rock. Bohužel byly dosud objeveny pouze izolované fosilní úlomky lebky, zejména čelistí a zubů. Mnoho důležitých informací o tomto dinosaurovi nám tak stále chybí.

Velikostní porovnání dospělého člověka a několika raně až pozdně křídových ptakopánvých dinosaurů z území Austrálie. Atlascopcosaurus (oranžová silueta) patřil s hmotností statného berana k poměrně velkým zástupcům této skupiny dinosaurů. Kredit: Slate Weasel; Wikipedia (volné dílo)

Naštěstí je možné na základě charakteristického tvaru dochovaných fragmentů určit, že se jednalo o malého ornitopodního dinosaura, patrně vývojově spadajícího do báze kladu Iguanodontia s blízce příbuznými rody Anabisetia a Gasparinisaura z argentinské Patagonie a zároveň i s dalším australským rodem Qantassaurus. Z hlediska velikosti nebyl atlaskopkosaurus nijak zajímavým druhem, při délce asi 2 až 3 metry vážil odhadem kolem 125 kilogramů.[5] Byl tak zhruba stejně velký jako další australský rod Leaellynasaura (pojmenovaný také Richovými, v tomto případě podle jejich dcery Leaellyn) s délkou až 3 metry, ale větší než Qantassaurus (délka 1,8 metru) nebo Fulgurotherium (délka 1 až 1,5 metru).[6] Bohužel z posledního jmenovaného dinosaura se nám dochoval pouze opalizovaný konec fosilní stehenní kosti, mnoho informací tedy o tomto zástupci dinosauří fauny ze souvrství Griman Creek nemáme. Atlaskopkosauři byli každopádně součástí tzv. polární fauny, neboť v době své existence žili na území jihovýchodní Gondwany za tehdejším jižním polárním kruhem. Museli tak pravděpodobně snášet podmínky dlouhých a temných polárních nocí, sněhu a ledu i krutých mrazů. Autory formálního popisu byl Atlascopcosaurus původně zařazen do nyní již vědecky neplatné čeledi Hypsilophodontidae, později pak byli označeni za bazální zástupce skupiny Ornithopoda. V roce 2010 byla publikována odborná práce mezinárodní skupiny paleontologů, ve které je vzhledem k chatrnému a nepříliš diagnostickému fosilnímu materiálu (zuby nejsou druhově specifické a fragment čelistní kosti je jen málo informativní) druh Atlascopcosaurus loadsi označen dokonce za nomen dubium (pochybné vědecké jméno).[7] To by ovšem znamenalo, že se vůbec nemusí jednat o platný taxon druhohorního dinosaura, a že není na základě dostupného fosilního materiálu možné bezpečně určit, zda šlo o samostatný druh ornitopodního dinosaura. O pět let později však americký paleontolog Clint A. Boyd (známý také jako spoluautor popisu „našeho“ burianosaura z roku 2017) publikoval práci, ve které vrací atlaskopkosaurovi statut platného taxonu a systematicky jej umísťuje jako vývojově primitivního iguanodonta.[8] Vzhledem k tomu, že zatím nemůžeme s jistotou přiřadit fosilie atlaskopkosaura k postkraniálnímu kosternímu materiálu jiných australských ornitopodů, nemůžeme s jistotou říci, zda stejným zvířetem nebyl například druh Diluvicursor pickeringi, známý rovněž ze souvrství Eumeralla a formálně popsaný v roce 2018.[9] Není divu, že na „svého“ dinosaura je dnes hrdý také management společnosti Atlas Copco, na jejíchž webových stránkách nechybí od roku 2014 (kdy bylo oficiálně oslaveno 30. výročí objevu) stručná informace o objevu a výzkumu tohoto stále poněkud záhadného ornitopoda.[10]

Napsáno pro weby DinosaurusBlog a OSEL.

Short Summary in English: Atlascopcosaurus was a small ornithopod dinosaur living in what is now southern Australia during the Early Cretaceous (Aptian), about 114 million years ago. This „polar“ dinosaur was named after the Swedish industrial company Atlas Copco.

[1] Norman, D. B.; Sues, H.-D.; Witmer, L. M.; Coria, R. A. (2004). Basal Ornithopoda. In: Weishampel, D. B.; Dodson, P., Osmólska, H.; editors. The Dinosauria. Second edition. Berkeley: University of California Press; 2004, str. 393-412.

[2] Poropat, Stephen F.; et al. (2018). Early Cretaceous polar biotas of Victoria, southeastern Australia—an overview of research to date. Alcheringa: An Australasian Journal of Palaeontology. 42 (2): 157-229. doi: 10.1080/03115518.2018.1453085

[3] Rich, T.; Rich, P. (1989). Polar dinosaurs and biotas of the Early Cretaceous of southeastern Australia. National Geographic Research. 5 (1): 15-53.

[4] Herne, M. C.; et al. (2019). New small-bodied ornithopods (Dinosauria, Neornithischia) from the Early Cretaceous Wonthaggi Formation (Strzelecki Group) of the Australian-Antarctic rift system, with revision of Qantassaurus intrepidus Rich and Vickers-Rich, 1999. Journal of Paleontology. 93 (3): 543-584. doi: 10.1017/jpa.2018.95

[5] Holtz, T. R., Jr.; Rey, L. V. (2007). Dinosaurs: The Most Complete, Up-to-Date Encyclopedia for Dinosaur Lovers of All Ages (Aktualizovaný internetový dodatek, str. 42). New York: Random House.

[6] Paul, G. S. (2016). The Princeton Field Guide to Dinosaurs (Second Edition). Princeton University Press, str. 306-307.

[7] Agnolin, F. L.; et al. (2010). A reappraisal of the Cretaceous non-avian dinosaur faunas from Australia and New Zealand: evidence for their Gondwanan affinities. Journal of Systematic Palaeontology. 8 (2): 257-300.

[8] Boyd, C. A. (2015). The systematic relationships and biogeographic history of ornithischian dinosaurs. PeerJ. 3: e1523 doi: doi.org/10.7717/peerj.1523