O.S.E.L. - Transportní systém HyperPort je jako hyperloop pro nákladní kontejnery
 Transportní systém HyperPort je jako hyperloop pro nákladní kontejnery
Přetlakové kapsle v podtlakovém potrubí by mohly vozit nejen cestující, ale také nákladní kontejnery. Náklady na vybudování nákladního hyperloopu by byly astronomické, ale cena za přepravu by mohla být lákavá, nemluvě o podstatném snížení zátěže pro prostředí, jakou dnes představuje nákladní doprava.

Kapsle hyperloopu pro nákladní přepravu. Kredit: Hyperloop Transport Technologies.
Kapsle hyperloopu pro nákladní přepravu. Kredit: Hyperloop Transport Technologies.

Elon Musk v roce 2013 navrhl systém hyperloop, který by přepravoval cestující vysokou rychlostí podtlakovým potrubím v přetlakových kapslích, poháněných lineárními indukčními motory a vzduchovými kompresory. Je to jako přerostlá verze potrubní pošty. Na hyperloopu a jeho různých variantách pracuje celá řada společností. Technologie se postupně vyvíjí a má už za sebou první testy, i když pandemie v poslední době hyperloop poněkud vymazala ze světových médií.

 

Logo. Kredit: Hyperloop Transport Technologies.
Logo. Kredit: Hyperloop Transport Technologies.

Společnost Hyperloop Transport Technologies nedávno přestavila vysokorychlostní systém nákladní dopravy HyperPort. Je to vlastně hyperloop, který nepřepravuje lidi, ale nákladní kontejnery. HyperPort by podle současného návrhu měl zvládnout přepravu až 2 800 kontejnerů za den, přičemž by je měl dopravit do vzdáleností stovek kilometrů během pár minut.

 

Terminál systému HyperPort. Kredit: Hyperloop Transport Technologies.
Terminál systému HyperPort. Kredit: Hyperloop Transport Technologies.

Hyperloop Transport Technologies na tomto projektu spolupracují s německými Hamburger Hafen und Logistik AG, logistickou a transportní společností, která provozuje spoustu terminálů nákladní dopravy. Koncept HyperPort je velmi elegantní a s futuristickou vizáží. Podle svých tvůrců by zároveň měl vyhovovat soudobým průmyslovým standardům.

 

Vybudovat takový transportní systém nebude vůbec snadné. Světová banka v roce 2014 odhadla, že kilometr standardní tratě hyperloopu, ať už pro cestující nebo náklady, vyjde na 17 milionů dolarů (v Číně) až 56 milionů dolarů (v Kalifornii). Nemluvě o tom, že bude nutné vyřešit poměrně velké technické výzvy, které taková konstrukce přinese. Bláznivá rychlost přepravy by v tomto případě zjevně vyšla dost draho. Hyperloop Transport Technologies přesto tvrdí, že nakonec budou přepravovat náklad leteckou rychlostí za cenu pozemní dopravy.

 

V podobných případech to obvykle trvá poměrně dlouho, než se z konceptu stane hmatatelná realita. HyperPort představuje mnohem „zelenější“ a rychlejší nákladní dopravu, než jakou dokáže nabídnout stádo nákladních automobilů. Zároveň se ovšem pracuje na náklaďácích s elektrickým pohonem, které by sice nebyly tak rychlé jako pneumatický transport, ale zase se dostanou všude, protože nejsou vázané na síť masivních potrubí. Tak či onak, nákladní dopravu podle všeho čekají velké změny.

 

Video: HyperPort | A sustainable high-speed cargo solution

 

Literatura

New Atlas 9. 7. 2021.


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:12.07.2021