O.S.E.L. - Unikátní biobaterie založené na DNA přinášejí průlom v elektronice
 Unikátní biobaterie založené na DNA přinášejí průlom v elektronice
Britští vojenští vývojáři Defence Science and Technology Laboratory (Dstl) vyvíjejí biobaterie, které obsahují DNA, enzymy, kyselinu mléčnou a vodu. Jsou lehké, praktické, netoxické a v případě zásahu projektilem či střepinou neexplodují ani nevzplanou. Mohly by změnit využívání elektroniky, jak ho dnes známe.

Biobaterie. Kredit: Dstl/Gov.uk.

Britští vývojáři z Defence Science and Technology Laboratory (Dstl) představují ve Spojeném království asi nejbližší obdobu amerických vojenských technologických mágů DARPA. Pracují na řadě zajímavých projektů, včetně pozoruhodných biobaterií, které by mohly změnit pravidla hry v užívání elektroniky.

Tento projekt je založený na spolupráci se společností Touchlight Genetics, americkou vojenskou výzkumnou organizací Office of Naval Research Global (ONRG) a rovněž americkou University of Utah. Jak uvádí vedoucí vývoje Dstl v oblasti syntetické biologie Petra Oyston, je jasné, že současné technologie zdrojů energie pro elektroniku ve vojenských i civilních aplikacích potřebují alternativu. Dnešní baterie jsou obvykle založené na chemické energii, a pokud například dostanou zásah během bojové operace, mohou explodovat nebo vzplanout.

Logo. Kredit: Dstl.

Biobaterie vyvíjené v Dstl obsahují DNA, enzymy, laktát čili kyselinu mléčnou a vodu. V případě zásahu projektilem či střepinou by prostě jen praskly, což přináší zásadní zlepšení bezpečnosti takových baterií. Oystonová je přesvědčená, že tento typ baterií umožní aplikace rozličných velikostí a tvarů, od masivních baterií až po nepatrné, a také baterie strukturálního typu.

Petra Oyston. Kredit: Royal Society of Biology.

Koncept těchto biobaterií vychází z využití přírodních produktů, jako je třeba kyselina mléčná. Tato látka je v biobaterii degradována enzymy, což vede k uvolňování elektronů. Ty jsou následně zachyceny a mohou být využity jako zdroj energie. Šéf vědců americké ONRG k tomu dodává, že dnešní vojáci nosí do akce stále víc elektroniky a tím pádem i stále více baterií. Biobaterie podle něj nabízejí ekonomické, šetrné a bezpečné řešení. Podle Toma Adieho z vedení britských Touchlight Genetics jsou biobaterie rovněž velmi praktické. Je možné je kdykoliv „vysušit“ a později zase zprovoznit. Zároveň jsou velmi lehké. K jejich provozu stačí sladká nebo i slaná voda. Je možné je například dovézt lodí na místo katastrofy či konfliktu a tam je zprovoznit.

Projekt vývoje biobaterií běží od roku 2017. Financování mají na starost Dstl a ONRG. Touchlight Genetics pracují na výrobě potřebné DNA v požadovaných množstvích, zatímco odborníci University of Utah optimalizují enzymy používané v biobateriích. Můžeme se těšit na zajímavé aplikace.

Video: Bio-Batteries: The Power of DNA