O.S.E.L. - Rekordní megamaser Nkalakatha je vzdálený 5 miliard světelných let
 Rekordní megamaser Nkalakatha je vzdálený 5 miliard světelných let
Výkonná soustava radioteleskopů MeerKAT v jižní Africe ulovila pozoruhodný megamaser, který nese jméno Nkalakatha. Jde o první hydroxylový megamaser, jaký tato soustava objevila a zároveň i nejvíce vzdálený ze všech hydroxylových megamaserů, jaké známe. Tyto přirozené vesmírné masery obvykle vznikají v důsledku srážek galaxií a promíchání jejich plynu.

Astrofyzikální megamaser. Kredit: IDIA/LADUMA using data from NASA/StSci/SKAO/MolView.

Od roku 2018 pracuje v Jihoafrické republice na plný výkon pokročilá soustava radioteleskopů MeerKAT. Postupně se rozjíždí a poslední dobou vrší na sebe jeden skvělý úlovek z hlubokého vesmíru za druhým. Nedávno si připsali další pozoruhodnou trofej, vesmírný rádiový laser z kategorie megamaserů, který je od nás vzdálený asi 5 miliard světelných let. To z něj dle autorů studie dělá nejvzdálenější známý megamaser tohoto typu.

Marcin Glowacki. Kredit: ICRAR.

V oblasti astrofyzikálních maserů existuje určitá terminologie, takže „megamaser“ v tomto případě není expresivní vyjádření nezměrné velikosti (která je vskutku nezměrná), ale toho, že takový maser září asi jako tisícovky Sluncí, což je asi tak 100milionkrát silněji než u průměrného maseru v Mléčné dráze. Proto megamaser. Vědci rozlišují i kilomasery, které jsou slabší a gigamasery, které jsou zase naopak silnější než megamasery.

Anténa soustavy radioteleskopů MeerKAT. Kredit: SARAO.

Objev si připsal mezinárodní tým odborníků, který vedl Marcin Glowacki z jihoafrické University of the Western Cap a australského centra International Centre for Radio Astronomy Research při Curtin University. Podle Glowackiho megamasery ve vesmíru obvykle vznikají v důsledku srážky dvou galaxií. Při takové srážce se postupně promísí galaktický plyn, vzroste jeho hustota a může dojít ke vzniku maseru, tedy k zesilování stimulované emise záření, v tomto případě rádiového.

Jak říká Glowacki, v tomto případě jde o první hydroxylový megamaser (aktivita maseru je založená na molekulách hydroxylu) objevený soustavou MeerKAT a zároveň o nejvzdálenější megamaser tohoto typu, jaký jsme zatím pozorovali. Glowacki rovněž upozorňuje, že megamaser vystopovali během jediné noci pozorování, shodou okolností hned první noci plánovaného průzkumu oblohy. To podle něj ukazuje, jak je kvalitní soustava MeerKAT. Pozoruhodný megamaser zaujal badatele natolik, že mu dali jméno „Nkalakatha“ (doporučená výslovnost v angličtině „ng-kuh-la-kuh-tah“). Je to z jazyka isiZulu a znamená to „velký šéf“.

Glowackiho tým pozoruje vybrané oblasti oblohy do značné hloubky. Zaměřují se na obsah atomárního vodíku v galaxiích, od pradávné minulosti do dnešní doby. Analýzy hydroxylových maserů a vodíku slouží k lepšímu pochopení vývoje vesmíru. Magemaser Nkalakatha hodlají dál sledovat a doufají v další zajímavé objevy.

Video: Mysterious Fast Radio Beams Are Finally Coming into Focus!! A Giant Intergalactic Laser or MEGAMASER

International Centre for Radio Astronomy Research 7. 4. 2022.

Datum:10.04.2022