O.S.E.L. - Jak osídlit vesmír bez gigantických lodí? Stopněte si potulnou planetu
 Jak osídlit vesmír bez gigantických lodí? Stopněte si potulnou planetu
Výsledky SETI zatím nestojí za řeč. Mohlo by to zlepšit SMETI, čili pátrání po migrujících mimozemských civilizacích? Pokud mají civilizace sklon využívat potulné planety či planetky k putování napříč galaxií, mohli bychom je na takových objektech vystopovat, pokud jich najdeme dost.

Potulná planeta na cestě vesmírem. Kredit: NASA/JPL-Caltech/R. Hurt (Caltech-IPAC).

Astronomové již poměrně dlouho pátrají po mimozemských civilizacích. S nulovým výsledkem. Postupně přibírají nové přístroje i metody, ale nepomáhá to. Irina Romanovskaya z americké Houston Community College je přesvědčená, že by pátrání po mimozemských civilizacích prospělo, kdybychom přibrali i hledání „migrujících mimozemských civilizací“. Romanovskaya tomu říká „Search for migrating extraterrestrial intelligence“, čili SMETI.

Připravovaný Nancy Grace Roman Space Telescope by mohl vystopovat spoustu potulných planet. Kredit: NASA.

Pokročilé civilizace by mohly mít důvod pohybovat se v galaxii, například kvůli ohrožení v místě původu anebo třeba kvůli průzkumu a pátrání po nových zdrojích. Velmi zajímavou možnost představuje využití potulných planet (či planetek). Nabízejí prostor, zdroje i ochranu před kosmickým zářením, pro velmi početné populace. Gigantické vesmírné lodě (world ships) by srovnatelných parametrů dosáhly jen velmi obtížně.

Romanovskaya navrhuje, že by mimozemská civilizace s chutí cestovat galaxií mohla „stopnout“ potulnou planetu, která bude procházet v blízkosti jejich území. Jako další možnost se nabízí využití planet a podobných objektů, které budou vymrštěny z jejich planetárního systému. Šikovná civilizace by také jistě zvládla předělat na mezihvězdnou loď vhodný objekt planetárního systému, jako je například naše Sedna a pomocí pohonu a působení gravitačních událostí takový objekt vyslat na mezihvězdné putování.

Jaké to asi je, letět vesmírem bez hvězdy? Kredit: NOIRLab/NSF/AURA/J. da Silva.

U takto využitých těles je jasné, že nemohou příliš spoléhat na záři hvězd, když se osamoceně potulují vesmírem. Podle autorky by jejich tvůrci mohli využívat jako zdroj energie třeba jadernou fúzi. Obývali by podpovrchová, případně podvodní sídla, kde by je vrstvy materiály chránily před nepříjemným zářením. Osídlené potulné planety či planetky by nemohly putovat vesmírem věčně. Její obyvatelé by se nakonec museli „vylodit“ ve vhodném planetárním systému a tam se zase, přinejmenším dočasně usadit na planetách, případně měsících a planetkách.

Někdy v minulosti se taková „potulná“ civilizace mohla pohybovat v blízkosti Sluneční soustavy. Šance je ale mizivá a ještě mnohem menší je, že bychom po nich našli nějaké stopy. Romanovskaya doporučuje hledat určité technosignatury případných dnešních civilizací, v tomto případě třeba specifické emise elektromagnetického záření, na potulných planetách a v jejich okolí. Zatím jsme jich nenašli mnoho, ale to se časem zlepší. Třeba má SMETI lepší vyhlídky na úspěch než SETI.

Video: How Gravitational Microlensing Reveals Rogue Planets

Phys.org 26. 5. 2022.

International Journal of Astrobiology online 28. 4. 2022.

Datum:28.05.2022