O.S.E.L. - NASA nahrála snění supermasivních černých děr
 NASA nahrála snění supermasivních černých děr
Astronomové vytvořili slyšitelný zvuk z pozorování dvou supermasivních černých děr. Můžete si poslechnout zádumčivé vrnění kosmických monster v centru Kupy galaxií v Perseovi a v centru galaxie M87. Aby byly tyto zvuky slyšet, bylo nutné dramaticky navýšit jejich původní frekvenci.

Centrum Kupy v Perseovi na kompozitním snímku Chandry. Kredit: NASA/CXC/IoA/A.Fabian et al. / Wikimedia Commons.

Možná se to na první poslech nezdá, ale vesmír je plný zvuků. V poslední době si je můžeme poslechnout. Astronomové vyvinuli technologii, která umožňuje vytáhnout zvukové vlny z pozorování vesmíru. Pak už jenom stačí tyto vlny převést do slyšitelného pásma a můžeme se podivit nad zvuky vesmírných objektů.

Rentgenová observatoř Chandra. Kredit: NASA/CXC/NGST / Wikimedia Commons.

Tým vesmírné rentgenové observatoře nedávno extrahoval a zpracoval zvukové vlny z pozorování supermasivní černé díry v centru Kupy galaxií v Perseovi, známé též jako Abell 426, která je od nás vzdálená asi 240 milionů světelných let. Už od roku 2003 jsme o těchto vlnách věděli. Jsou to vlastně tlakové vlny, které tvarují horký plyn této kupy galaxií. A tyto vlny lze „přeložit“ do slyšitelného zvuku.

Lidé si obvykle myslí, že ve vesmíru žádné zvuky nejsou. To ale platí jen pro místa, kde je prakticky vakuum. Ve vakuu se zvukové vlny šířit opravdu nemohou.

Snímek supermasivní černé díry M87*. Kredit: Event Horizon Telescope / Wikimedia Commons.

Pokud ale jde o prostředí v kupě galaxií, jako je Kupa v Perseovi, je plné řídkého plynu, který obaluje stovky nebo i tisíce galaxií. V takovém médiu se zvuk šířit může.

V případě Kupy v Perseovi, badatelé extrahovali zvukové vlny radiálním směrem, tedy směrem od centra kupy. Získané signály upravili pro lidské ucho tak, že je navýšili o 57 a 58 oktáv nad jejich skutečnou hodnotu. Mají teď 144 respektive 288 biliardkrát (1015) vyšší frekvenci, než jaká byla jejich původní.

Kromě zvuku Kupy v Perseovi NASA zveřejnila i zvuk supermasivní černé díry M87*, kterou v roce 2019 jako první supermasivní černou díru v historii detailně zobrazil virtuální Teleskop horizontu událostí (EHT). Ozvučení černé díry M87* ale v tomto případě vychází z pozorování jiných teleskopů – rentgenové observatoře Chandra, Hubbleova vesmírného dalekohledu a soustavy radioteleskopů ALMA. Příjemný poslech.

Video: Data Sonification: Black Hole at the Center of the Perseus Galaxy Cluster (X-ray)