O.S.E.L. - Jedny hvězdné špagety pro černou díru, prosím
 Jedny hvězdné špagety pro černou díru, prosím
Odborný časopis Monthly Notices of the Royal Astronomical Society zveřejnil studii, v níž astronomové Kalifornské univerzity v Berkeley popisují porcování hvězdy slapovými silami černé díry.

Pokud se hvězda (červená stopa) zatoulá příliš blízko černé díry (na obr. vlevo), může být intenzivní gravitací roztrhána – „špagetifikována“. Část hmoty hvězdy víří kolem černé díry a vyzařuje velké množství rentgenového záření (znázorněné modře). Studie těchto „slapových roztržení“ naznačují, že značná část plynu hvězdy je vyvržena ven, což v některých případech vytváří oblak zahalující akreční disk a vysokoenergetické děje probíhající uvnitř. Kredit: NASA/CXC, M. Weiss

Víte, co astronomové míní, když řeknou „špagetování“ nebo „špagetifikace“ (spaghettification)? Jestli víte, nebo jen hádáte, že jde o deformaci hmotného tělesa padajícího k černé díře, máte pravdu. V její blízkosti i na nepatrný objekt velikosti člověka působí obrovská gravitační síla s tak velkým gradientem, že než navždy zmizí za hranicí událostí, je těleso postupně porcováno na molekuly a atomy, jež se uspořádají do podélného, postupně se natahujícího pruhu po spirále se řítícího do nenávratna. Ve starším krátkém videu pod textem to stručně popisuje známý americký astrofyzik a popularizátor Neil deGrasse Tyson. Jeho slova asi zklamou ty, kteří podlehli sci-fi kouzlu jakékoli formy kosmického časoprostorového cestovaní přes černé díry.

Souhvězdí Eridanu je dlouhé souhvězdí, které se klikatí jako řeka jižní oblohou. Z naší zeměpisné šířky můžeme vidět jeho severní část. Již Egypťané v něm viděli obraz posvátného Nilu. Podle pověsti, ve vlnách řeky Eridanus skončil mytologický Faethón, syn boha slunce Hélia a jeho milenky Klymené. Kredit: Torsten Bronger, Wikipedia CC 3.0 https://en.wikipedia.org/wiki/User:Bronger

Špagetifikování“ lidské posádky i s jejich vesmírným plavidlem je naštěstí zcela hypotetické, každé známé černé monstrum je pro nás v bezpečné, nedosažitelné vzdálenosti. Nicméně astronomové byli svědky takového slapového cupování hvězdy, která se přiblížila k hladovému temnému monstru natolik, že jeho přitažlivé síle již nemohla odolat.

V roce 2019 astronomové z Kalifornské univerzity v Berkeley zaregistrovali „špagetifikaci“ hvězdy velikosti Slunce milionkrát hmotnější černou dírou, číhající asi 214 milionů světelných let (65,6 Mpc) od Země. Drama označené jako AT2019qiz se v době pozemského svrchního triasu odehrálo v jedné spirální galaxii v souhvězdí Eridanu. Šlo o nejbližší doposud registrovanou událost svého druhu. A byla navíc dostatečně jasná, aby umožnila vědcům pomocí analýz polarizace zachyceného světla studovat, co se dělo poté, kdy slapové síly působící na hvězdu převýšily její vlastní gravitaci a roztrhaly ji.

Hlavní autor studie Kishore Patra, postgraduální student na Kalifornské univerzitě Berkeley Kredit: Department of Astronomy, University of California at Berkeley

Tento rozpad je explozivní, přičemž dochází k výraznému zjasnění objektu. Vědci záblesk zachytili 8. října 2019 na kalifornské Lickově observatoři pomocí 3metrového Shaneova dalekohledu. Jeho součástí je spektrograf Kast, jenž umožňuje určit polarizaci světla v celém optickém spektru. Pro zajímavost hodno dodat, že jde o observatoř univerzitní.

Stále s úsměvem. Několika cenami poctěný profesor astronomie Alex (Alexej Vladimir) Filippenko je veřejností známý díky popularizacir astronomie. Kredit: Department of Astronomy, University of California at Berkeley
Stále s úsměvem. Několika cenami poctěný profesor astronomie Alex (Alexej Vladimir) Filippenko je veřejnosti známý díky popularizaci astronomie. Kredit: Department of Astronomy, University of California at Berkeley

Získané údaje a jejich analýzy vedly k závěrům, že možná až polovina materiálu roztrhané hvězdy byla obrovskou rychlostí asi 10 000 kilometrů za sekundu, tedy více než 3 % rychlosti světla, vyvržena do prostředí. Vznikl oblak, který nebyl asymetrický, jak se dalo podle předpokladů očekávat, ale vytvořil gigantickou kouli o poloměru až stonásobku průměrné vzdálenosti Země – Slunce, tedy 100 astronomických jednotek (AU). Ten odstínil podstatnou část polarizovaných vysokoenergetických, převážně rentgenových emisí vznikajících při pádu zbylé části rozpadlé hvězdné matérie do černé díry.

Shaneův 3metrový dalekohled v kupole Lickovy observatoře na hoře Hamilton v San Jose v Kalifornii. Kredit: Hkhandrika, Wikipedia CC 3.0
Shaneův 3metrový dalekohled v kupoli Lickovy observatoře na hoře Hamilton v San Jose v Kalifornii. Kredit: Hkhandrika, Wikipedia CC 3.0

Pozorování uskutečněná 6. listopadu 2019, čili o 29 dní později, zachytila i světlo mírně polarizované (asi 1%), což naznačuje, že gigantická kulová plynná stínící obálka se rychlým rozpínáním a výrazným omezením přísunu nového materiálu ztenčila natolik, až začala propouštět světlo asymetrické akreční plynné struktury kolem černé díry.

"Samotný akreční disk je dostatečně horký, aby vyzařoval většinu svého světla v rentgenovém záření, ale toto světlo musí projít vnějším sférickým mrakem, v němž existuje mnoho rozptylů, absorpcí a re-emisí záření, než se mu podaří uniknout z této obálky," vysvětluje hlavní autor studie Kishore Patra, postgraduální student na Kalifornské univerzitě Berkeley. „S každým z těchto procesů rentgenové záření ztrácí část energie a přechází do ultrafialové a optické oblasti spektra. Výsledný rozptyl pak určuje polarizační stav fotonu. Z měření polarizace můžeme odvodit geometrii povrchu, kde dochází ke konečnému rozptylu."

"Je to poprvé, co někdo odvodil tvar oblaku plynu v okolí slapově špagetifikované hvězdy. A studium polarizovaného světla nám ve skutečnosti pomáhá odvodit některé informace o rozložení hmoty při této explozi nebo, jako v tomto případě, jak je plyn - a možná i akreční disk - kolem černé díry tvarován
," říká Alex Filippenko člen výzkumného týmu, profesor astronomie na Kalifornské univerzitě v Berkeley. Jde o známého astronoma, a to nejen v USA. Byl členem výzkumného týmu Supernova Cosmology Project, jenž souběžně se skupinou High-z Supernova Search Team (k níž Filippenko patřil později) odhalil, že vesmír se rozpíná stále rychleji, což vedlo k zavedení temné energie.

Video: Špagetování objektů černými děrami vysvětleno Neilem De Grasse Tysonem (překlad pod videem)