O.S.E.L. - Northrop Grumman a Boom vyvíjejí nadzvukový transportní letoun
 Northrop Grumman a Boom vyvíjejí nadzvukový transportní letoun
Vojáci dobře vědí, že v konfliktech dnešní doby hraje zásadní roli logistika, co nejrychlejší přesun lidí, techniky a materiálu na místo určení. Není divu, že se americká armáda zajímá o nadzvukové dopravní letouny, které by zajistily rychlost doposud nevídanou. Sázejí na transportní variantu připravovaného letounu Overture.

Overture jako společné dítko Northrop Grumman a Boomu. Kredit: Northrop Grumman.
Overture jako společné dítko Northrop Grumman a Boomu. Kredit: Northrop Grumman.

Zvířený prach po letounu Concorde se už dávno usadil. Nová generace nadzvukových civilních dopravních letounů stále ještě nevzlétla. Už teď se ale ukazuje, že se nadzvukové letounu rovněž těší přízni vojenských vývojářů. Není divu, dnešní války vyhrává kvalitní logistika. Northrop Grumman a Boom Supersonic využili atmosféru letošního Mezinárodního aerosalonu v britském Farnborough a podepsali smlouvu o vývoji transportních variant nadzvukového letounu Overture, který společnost Boom před pár dny představila ve Farnborough v podobě modelu pro produkci.

 

Vlevo Tom Jones z Northrop Grumman, vpravo Blake Scholl z Boomu. Kredit: Northrop Grumman.
Vlevo Tom Jones z Northrop Grumman, vpravo Blake Scholl z Boomu. Kredit: Northrop Grumman.

Když Concorde v roce 2003 dolétal, nadzvukové dopravní lety se dostaly do fáze klinické smrti, která je svým dopadem a délkou srovnatelná asi jen s (ne)létáním na Měsíc po předčasném ukončení programu Apollo. Nadzvuková doprava doplatila na řadu neduhů, počínaje neekonomickým provozem a konče sonickými třesky, které ruší klid a mír.

 

V současné době snad již konečně přichází renezance nadzvukové dopravy, která by se díky novým technologiím měla vypořádat s problémy letounu Concorde. Jedním z účastníků „nadzvukového závodu“ je i společnost Boom Supersonic, která vyvíjí nadzvukový dopravní letoun Overture o délce 71 metrů. Měl by vozit až 80 pasažérů rychlostí Mach 1,7 nad vodou a Mach 0,94 nad souší. To je zhruba dvojnásobná rychlost proti dnešní podzvukové dopravě. Let z Tokia do Seattlu by trval asi 4,5 hodiny.

 

Logo. Kredit: Boom Supersonic.
Logo. Kredit: Boom Supersonic.

Pokud jde o letoun Overture, poprvé by měl vzlétnout v roce 2026 a v roce 2029 by měl zahájit lety s pasažéry. Smlouva Boomu se společností Northrop Grumman ukazuje, že americká armáda a nejspíš i spřátelené armády dalších zemí mají zájem o nadzvukové letouny pro vojenské, a také vládní mise. Podobná spolupráce mezi výrobci civilních a vojenských letounů přitom není nic neobvyklého.

##seznam_reklama##

 

Detaily uzavřené spolupráce zatím nejsou známé. Lze ale očekávat, že transportní varianty letounu Overture by mohly převážet bojové jednotky s lehčí technikou, stejně tak i vojenský materiál a vybavení. Mohly by také evakuovat raněné nebo třeba provádět průzkumné mise na rozsáhlých územích. Jak říká Tom Jones, prezident Northrop Grumman Aeronautics Systems, se společností Boom zajistí letouny Overture pro mise, v nichž bude zásadní rychlost, a také pokročilé systémy letounů.

 

Video: The Supersonic Future | Overture

 

Literatura

New Atlas 22. 7. 2022.


Autor: Stanislav Mihulka
Datum:24.07.2022